Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umělecká kritika (kurátor. studia) (KDT / 777)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDT / 777 - Umělecká kritika (kurátor. studia), Fakulta užitého umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.-2. O počátcích umělecké kritikyUmělecká kritika - analýza pojmů a základních složek kritického posuzování uměleckého díla. Umělecká kritika jako specifický, autonomní a racionální druh lidské činnosti. Vazby uměleckého díla (estetické, ekonomické, sociální, politické) a kritický soud.Klíčová slova: analytická estetika, dekonstrukce v estetice, fenomén ošklivéhoLiteratura: Zuska, Vlastimil: Umění, krása, šeredno: Texty z estetiky 20. století. Karolinum, Praha, 2003Mojžišová, Iva: O počátcích umělecké kritiky. In: Kritika porozuměním. Vize 97, Malovaný kraj, Praha, 2011, str. 10-53.3.-4. Analytický model výtvarné teorieDůležité pojmy analytické estetiky: argument, krása, reprezentační vlastnosti, vnitřní hodnota, supervenience, morálka a krása, měřítko vkusu.Literatura: Niederle, R.: Pojmy estetiky: analytický přístup, MUNI Press Brno, 2010Hume, D.: O měřítku vkusu. In: Pojmy estetiky: analytický přístup, MUNI Press Brno, 2010, str. 137-154.5.-6. Stručný přehled americké výtvarné teorie a kritiky 2. poloviny 20. stoletíFormalistický model výtvarné teorie Clementa Greenberga a jeho pokračovatele Michaela Frieda. Analýza umění omezena jen na určité prvky formální organizace uměleckého díla.Literatura: Greenberg, Clement: Modernistická malba. In: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU, Praha 1998, str. 35 - 46Fried, Michael: Umění a objektovost. In: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU, Praha 1998, str. 47 - 767.-8. Umění jako instituce/ Návštěva aktuálních výstavInstitucionální teorie a sociální definice uměleckého díla. Sociologické alternativy k filozofické estetice: normativní kritika, strukturalismus, kritická teorie, dekonstruktivismus, postmodernismus.Literatura: Dickie, George: Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis, Ithaca, NY, Cornell University Press, 1974Graham, Gordon: Teorie umění. In: Filosofie umění, Barrister & Principal, 2000, 201 - 236Crimp, Douglas: Na ruinách muzea. In: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU, Praha, str. 129 - 1929.-10. Umělecká kritika 2. poloviny 20. století jako genderově podmíněna disciplína kriticky vypovídající o společenských rodových stereotypechPočátky feministické kritiky ve 20. století, revize "his-story" (history). Kritické kontexty v dílech Judith Butler, Lindy Nochlin, Laury Mulvey aj.Klíčová slova: gender art, esencialismus, feministická kritika a umění, gender/ pohlaví, identita v přechodech, politika těla, postfeminismus, querr teorie, teorie pohledu/ gazeLiteratura: Pachmanová, Martina: Neviditelná žena. One Woman Press, Praha, 2002Oates-Indruchová, Libora: Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Sociologické nakladatelství, Praha 1998Pachmanová, Martina: Věrnost v pohybu, hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. One Woman Press Praha, 200111.-12. Umělecká kritika po konci uměníAnalýza stěžejního díla Arthura C. Danta, (After the end of art, contemorary art and the pale of history), o významných změnách, které se udály v dějinách západního vizuálního umění. Danto se zabývá myšlenkami o umění před začátkem umění, ale i o umění po tzv. konci umění. Odlišení moderního a současného umění a rolí muzeí v proměnlivých podmínkách světa umění.Klíčová slova: smrt umění, modernita, postmodernita, mimetické zobrazení, sebeprezentaceLiteratura: Danto, Arthur Coleman: After the end of art; Contemorary art and the pale of history, Princeton University Press, New Jersey, 1997Danto, Arthur Coleman: Konec umění. In: Estetika č. 1, 1998, str. 1-18Belting, Hans: Konec dějin umění. Mladá fronta, 2000

Získané způsobilosti

A. Základní informace: Absolvent kurzu se může věnovat novinářské činnosti, je schopen psát recenze, odborné články a kritiky na uměleckou problematiku. Absolvent studijního oboru Kurátorská studia se může uplatnit jako kurátor či lektor v galeriích a muzeích, ve sféře státní, veřejné i soukromé a komerční. Bude působit v oblasti produkce výstav pro domácí i zahraniční kulturní instituce; dále nalezne uplatnění v redakcích odborných periodik nebo v nakladatelských domech orientovaných na výtvarné umění a kulturní historii, v publicistice a umělecké kritice, popřípadě ve sféře vizuální komunikace a její administrativy.B. Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti): Absolvent by si měl osvojit základy kritického myšlení a získat přehled o jeho základních fázích vývoje. Měl by si osvojit schopnost vytvořit kritiku, která relevantně posuzuje kvalitu díla, výstavního konceptu. Měl by vnímat tuto činnost jako racionální, kreativní a myšlenkotvorný proces, tudíž by měl cítit velkou zodpovědnost za to, co napíše a v jakém kontextu by daný text publikoval. Konkrétním výstupem kurzu bude písemná umělecká kritika / esej analyzující jeden z probraných teoretických materiálů, kde studenti uplatní vlastní kritické myšlení, zásadní kritéria hodnotícího úsudku a vědomosti získané absolvováním kurzu.

Literatura

Danto, Artur C. After the end of art: contemporary art and the pale of history. Princeton Universtiy Press, Princeton, New Jersey, 1997. Dickie, G. Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis. Ithaca, NY Cornell University Press, 1974. Oates-Indruchová, L. Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Sociologické nakladatelství Praha, 1998. Belting, H. Konec dějin umění. MF, Praha, 2000. Danto, Artur C. Konec umění. In: Estetika č. 1. Mojžišová, I. Kritika porozuměním. Vize 97, Praha, 2011. Greenberg, C. Modernistická malba. in: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU Praha, 1998. Crimp, D. Na ruinách muzea. in: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU Praha, 1998. Pachmanová, Martina. Neviditelná žena. OWP Praha, 2002. Hume, D. O měřítku vkusu. In: Pojmy estetiky: analytický přístup. MUNI Press Brno, 2010. Niederle, R. Pojmy estetiky: analytický přístup. MUNI Press Brno, 2010. Graham, G. Teorie umění. in: Filosofie umění. Barrister and Principal, 2000. Fried, M. Umění a objektovost. in: Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Pachmanová, M. Věrnost v pohybu, hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. One Woman Press, Praha, 2001. Šalda, F. X. Boje o zítřek. Praha, 1905. Barthes, R. Kritika a pravda. Praha, 1997. Pepper, Stephen, C. The Basis of Criticism In The Arts. Cambridge, Harvard University Press, 1945. Zuska, Vladimír. Umění, krása a šeredno. Karolinum, Praha, 2003.

Požadavky

Požadovanou součástí kurzu bude i návštěva aktuálních výstav, kde budou studenti posuzovat společně různé aspekty prezentovaných děl i výstavních konceptů. Uplatněním kritického myšlení, zásadních kritérií hodnotícího úsudku a vědomostí získaných absolvováním kurzu studenti vypracují závěrečnou písemnou práci buď jako:a) uměleckou kritiku ke zvolené výstavě (cca 5-10 normostran)b) anebo jako esejistickou analýzu jednoho z probraných teoretických materiálů, (cca 5-10 normostran).Ústní část, pro získání zápočtu, vychází z "obhajoby" vlastní písemné kritiky / eseje ve světle teoretických zdrojů a materiálů, které kurz analyzoval.

Garant

doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.Mgr. Anna Vartecká, Ph.D.