Předmět Dějiny estetiky II (KDT / PF119)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDT / PF119 - Dějiny estetiky II, Fakulta užitého umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Fenomenologická teorie2. Hermeneutická teorie3. Gestalt teorie4. Recepční teorie5. Sémiotická teorie6. Psychoanalýza7. Marxistická teorie8. Dekonstrukce9. Antropologická teorie10. Umění jako zkušenost11. Feministická poetika12. Postkoloniální diskurs13. Postmoderna, neo-avantgarda, post-avatgarda14. Estetika 21. století
Získané způsobilosti
Absolvent kurzu by měl dokázat umístit konkrétní téma (jev) do kontextu a časového horizontu. Dále by měl znát a interpretovat díla důležitých osobností, jak v dobových souvislostech, tak z pohledů současných teorií. Také by měl býti schopen interpretovat odborný pramenný text, tuto interpretaci věcně i logicky strukturovat a formulovat. b) Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti:Znalost základních odborných i formálních problémů dějin estetiky. Analýza konkrétního uměleckého díla z pohledu dějinně-estetického. Analýza a interpretace tématiky, práce s textem. Schopnost napsat přesně strukturovaný a formulovaný věcný text týkající se určitého tématu dějin estetiky. Struktura textu: anotace v češtině, klíčová slova v češtině, anotace v angličtině, klíčová slova v angličtině, úvod: představení tématiky, teze (základní teze vychází z četby pramenného textu, rozbor tématiky: práce se sekundární literaturou, zproblematizování teze, závěr: ověření základní teze, seznam literatury.
Literatura
CIPORANOV, D., KULKA, T. (eds.). Co je umění?. Praha, 2010. Tatarkiewitz, W. Dějiny estetiky I.II.III. Tatran, Bratislava, 1991. ZAHRÁDKA, P. (ed.). Estetika na přelomu milénia. Praha, 2012. PERNIOLA, M. Estetika 20. století. Praha, 2000. GRAHAM, G. Filosofie umění. Praha, 2004. ISER, W. Jak se dělá teorie. Praha, 2009. AUERBACH, E. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. Princenton, 2003. WOLF, J. Aesthetics and Sociology of Art. London, 1988. BEARDSLEY, M. C. Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism. Indianapolis, 1981. GOMBRICH, E. H. Art and Illusion. London, 1977. BUNGAY, S. Beauty and Truth: A Study of Hegel´s Aesthetics. Oxford, 1987. VENTURI, R. Complexity and Contradiction in Architecture. New York, 1977. MARIN, L. De la représentation. Paris, 1994. LEVINSON, J. Defining Art Historically, In: British Journal of Aesthetics 19. o, 1986. PACHMANOVÁ, M., (ed.). Design: aktualita nebo věčnost. Praha, 2005. FOSTER, H. Design and Crime (and Other Diatribes). London, 2002. WELSCH, W. Estetické myslenie. Bratislava, 1993. Zuska, V. Estetika. Praha, 2001. GOODMAN, N. Fact, Fiction end Forecast. Harvard, 1963. HEINICH, N. Faire Voir ? L art ? L épreuve De Ses Médiations. Paris, 2006. BADIOU, A. Handbook of Aesthetics. Stanford, 2005. SEPP, H., R., (ed.). Handbook of fenomenological aesthetics. Praha, 2011. GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie sy. Praha, 2007. ECO, U. Meze interpretace. Praha, 2004. Zuska, V. Mimésis ? fikce ? distance. Praha, 2002. FLUSSER, V. Moc obrazu, In: Výtvarné umění ?, Praha, 1996. Praha, 1996. MORGAN, D. ?Must art tell the truth??, In: The Journal of Aesthetics and Art Criticism 26. Philadelphia, 1967. AUMONT, J. Obraz. Praha, 2005. GOODMAN, N. Of Mind and Other Matters. Harvard, 1984. http://cirkus-umberto.ic.cz/OperaAperta.pdfMARGOLIS, J. (ed.). Philosophy Looks at the Arts. Philadelphia, 1987. Mitchell, W. J. T. Picture theory: essays on verbal and visual representation. Chicago, 1995. MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z estetiky. Praha, 1966. http://www.aluze.cz/2009_01/08_studie_danto.phpWOLLHEIM, R. The Institutional Theory of Art, In: Art Its Objects. New York, 1981. JENCKS, Ch. The Language of Post-Modern Architecture. London, 1977. SHANON, C. E., WEAVER, W. The Matematikal Theory of Communication. Illinois, 1946. LEVINSON, J. The Oxford Handbook of Aesthetics. Oxford, 2003. CARROL, N. (ed.). Theories of art today. Wisconsin, 2000. KULKA, T. Umění a falzum. Praha, 2004. Kulka, T. Umění a kýč. Praha, 2000. KESNER, L. Vizuální teorie. Praha, 1997. DICKIE, G. What ist Art? An Institutional Analysis, In: Art and the Aesthetics. 1975. GOODMAN, N. Způsoby světa tvorby. Bratislava, 1996.
Požadavky
1. Jednou samostatná ústní prezentace určitého tématu estetiky (doprovázená PPT) v délce 10 min. a reakce na diskusní připomínky.2. Aktivní účast při posuzování prezentací ostatních kolegů. Docházka 70 %.3. Seminární práce 10 ? 14 normostran.4. Krátký popis i interpretace uměleckého díla v semináři.5. Ústní zkouška na konci LS.6. Test před zkouškou
Garant
Mgr. Martin Kolář, Ph.D.