Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Botanika (KPV / 1BOT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPV / 1BOT - Botanika, Fakulta životního prostředí, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Obsah předmětů speciálních a aplikovaných botanik. Systematická botanika a její význam pro životní prostředí. Biodiversita. Podstata systému vyšších rostlin. Zásady taxonomie.2. Rozlišení oddělení na základě různého vývojového stupně rodozměny a diferenciace pletiv. Charakteristika a význam Rhiniophyt, Bryophyt, Lycopodiophyt, Polypodiophyt, Equisetophyt. Důraz na vývojový význam, ohrožené druhy a invasní druhy.3. Porovnání rodozměn a stavby rostlinných orgánů mezi odděleními Pinophyta a Magnoliphyta. Fylogenetické a ekologické charakteristiky. Významné taxony z třídy Pinopsida.4. Významné čeledi z oddělení Magnoliphyta s důrazem na charakteristiku čeledí, která umožní určit jednotlivé taxony. Výběr probíraných taxonů v rámci jednotlivých čeledí bude s důrazem na taxony typické pro českou květenu, včetně jejich životních nároků. Bude uvedena i jejich využitelnost jako bioindikátorů. Budou zdůrazněny druhy, které jsou dominantami fytocenologických jednotek. Přednostně budou uváděny i druhy adventivní, kulturní a ohrožené.5. Angiosperms - krytosemenné - Nymphaeaceae, Lauraceae, Magnoliaceae, Ceratophyllaceae. Vývojově původní formy rostlin6. Monocots - Alismataceae, Potamogetonaceae, Liliaceae, Orchidaceae, Asparagaceae, Alliaceae. Mokřadní druhy, adaptace rostlin, rostlinné alkaloidy a jejich význam, mykorrhiza.7. Commelinids - Juncaceae, Cyperaceae, Poaceae. Ohrožené druhy rostlin. Adaptace rostlin na xerotermní podmínky stanoviště, bioindikátory. Hospodářsky významné druhy.8. Eudicots - Papaveraceae, Fumariaceae, Helleboraceae, Ranunculaceae. Alkaloidy, vývojově původní formy.9. Core eudicots: Amarathaceae, Chenopodiaceae, Caryophyllaceae, Polygonaceae, Crassulariaceae. Ruderální druhy a jejich význam z hlediska alergenů, ochrany půdy, šíření škůdců a fytopatogenů.10. Rosids: Geraniaceae, Rosids I: Euphorbiaceae, Salicaceae, Fabaceae, Spiraeaceae, Rosaceae, Amygdalaceae, Malaceae. Hospodářsky významné rostliny, fixace dusíku.11. Cucurbitaceae, Betulaceae, Fagaceae. Hospodářsky významné dřeviny a byliny. Lesní dominanty.12. Rosids II: Brassicaceae, Aceraceae, Asterids (core eudicots): Primulaceae Eurosids I: Boraginaceae, Lamiaceae, Plantaginaceae, Scrophulariaceae. Léčivé rostliny. Méně časté způsoby výživy rostlin.13. Solanaceae, Euasterids II: Apiaceae, Asteraceae, Cichoriaceae, Campanulaceae, Dipsacaceae. Hospodářsky významné druhy - zelenina. Znaky vývojově odvozených čeledí.Výstupy z učení Student umí:má základní znalosti z morfologie rostlinmá znalosti systému cévnatých rostlinmá základní znalosti charakteristických znaků druhů, které umožňují druhy zařadit do v čeledí v systémuzná adaptace rostlin na prostředímá základní znalosti o využití rostlin v praximá přehled o současném trendu v systematické botaniceStudent dokáže prakticky provádět:je schopen určit druh rostlin podle Klíče k určování rostlindovede poznat dominantní a charakteristické druhy rostlinných společenstevdovede poznat zvláště chráněné druhy vyskytující se v sz. Čecháchdovede dokladovat botanický materiál např. zpracovat herbářumí využít botanické znalosti v dalších předmětech např. základy ekologie, krajinná ekologie, ochrana přírody, praxe, funkce lesa, globální změny klimatu, bioindikátoryje schopen pracovat s odbornou literaturou a zdroji typickými pro obor botanika

Získané způsobilosti

Základní znalosti morfologie, fyziologie, ekologie rostlin. Znalost základů systematiky vyšších rostlin. Schopnost determinace běžných taxonů rostlin.

Literatura

: http://fzp.ujep.cz/kpv/vnitrni/uc_texty/Botanika/Botanika13.pdf. Rosypal S.(1992). Fylogeneze, systém a biologie organismů.SPN Praha: 744 pp. Procházka S. et al. (1998). Fyziologie rostlin. Academia, Praha. Kubát K., Hrouda L., Chrtek J. jun., Kaplan Z., Kirschner J. & Štěpánek J. (eds.) (2002). Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha. Hejný S. et al. (1988 - 2010). Květena ČR I - VIII. Academia, Praha. Mártonfi P.(2006). Systematika cievnatých rastlín. UPJŠ v Košicích:220 pp. Briggs D. et Walters S. M. (2001). Proměnlivost a evoluce rostlin. UP, Olomouc. Procházka F. (ed.) (2001):. Černý a červený seznam cévnatých rostlin České republiky (stav v roce 2000). Příroda, Praha, 18: 1 - 166. Hísek K. et Deyl M. (2003). Naše květiny. - Academia, Praha.

Požadavky

k zápočtu: poznávačky rostlin, docházka a aktivní účast na cvičení (př. herbář, seminární práce)ke zkoušce: poznávačka rostlin, ústní zkouška

Garant

RNDr. Iva Machová, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Iva Machová, Ph.D.RNDr. Iva Machová, Ph.D.