Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Flóra a vegetace (KPV / 4FLOR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPV / 4FLOR - Flóra a vegetace, Fakulta životního prostředí, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Fytogeografie, chorologie rostlin, areál a jeho vlastnosti, relikty a endemity2. Geoelementy3. Florogeneze, vývoj květeny od karbonu do holocénu, vývoj v holocénu a jeho vliv na současnou flóru4. Regionální fytogeografie, květenné říše světa, fytogeografické regiony ČR, fytookresy5. Fytocenologie, klasifikace vegetace, Curyšsko-Montpelierský směr6. Metody fytocenologie; snímkování, syntéza vegetačních snímků, základní pojmy a jednotky7. Charakteristika vybraných vyšších syntaxonů vegetace ČR, jejich ohrožení a význam v krajině, vegetace skal, vodních nádrží, toků, pramenišť a rašelinišť8. Charakteristiky vybraných syntaxonů vegetace lučních společenstev, pastvin, lemových společenstev a vegetace pionýrských stanovišť9. Charakteristiky vybraných syntaxonů lesní vegetace tříd Alnetea-glutinosae, Querco-Fagetea, Quercetea robori-petraeae, Vaccinio-Piceetea, Robinietea, včetně vegetace pasek třídy Epilobietea angustifolii10. Charakteristika vybraných syntaxonů vegetace ruderálních stanovišť a polí tříd Chenopodietea, Artemisietea, Galio-Urticetea, Secalietea11. Vegetační mapování, mapy reálné, mapy rekonstrukční, mapy potenciální přirozené vegetace, využití vegetačních map12. Synantropní flóra a vegetace, terminologie, specifikum podmínek v sídlech, karanténní plevele, adventivní rostliny v sukcesi, význam synantropní flóry, zdravotní rizika13. Mokřady, definice mokřadů, aluviální louky, vodní nádrže, vodní tokyVýstupy z učeníStudenti navazují na předměte Botanika, Základy ekologie, Krajinná ekologie, Geologie a životní prostředí, Základy GISPo absolvování kurzu umí studenti správně používat základní termíny z oboru Fytogeografie,např. chorologie rostlin, areál a jeho vlastnosti, relikty a endemity. Dokáží vysvětlit termín geoelementy a s jeho použitím charakterizovat flóru konkrétního území. Chápou současný stav přírody jako výsledek florogeneze především jako patrné výsledky vývoje v holocénu. Umí pracovat s členěním Flóry na květenné říše a aplikovat jej na území ČR. Znájí fytogeografické regiony ČR a jejich členění na fytookresy. Ví jaké zdroje používat.Důležitým výstupem jsou základy fytocenlogie. Studenti se seznámí s historií klasifikace vegetace a dokáží používat Braun-Blanquetovo hodnocení porostů tzv Curyšsko-Montpelierský směr. V terénu dokáží použít fytocenologické snímkování a chápou podstatu syntézy vegetačních snímků. Dokáží s použitím literatury zařadit porost do vyšších vegetačních jednotek na úrovni třídy, řádu či svazu. Znají základní vegetační třídy uplatňující se ve vegetaci ČR. Dokáží používat mapy potenciální přirozené vegetace. Hlubší znalosti mají i ohledně synantropní flóry a vegetace a jejich specifik. Jsou si vědomi uplatnění těchto druhů v sukcesi, jejich zdravotní rizika, významu jako plevelů atd.

Získané způsobilosti

Získání přehledu o flóře ČR, jejím vývoji a o nejvýznamnějších vegetačních typech ČR. Znalosti metod studia vegetace a mapování vegetace. Přehled o dopadu antropogenních faktorů ovlivňujících flóru a vegetaci.

Literatura

Moravec J.(1994). Fytocenologie. Academie Praha, 403pp. Chytrý M., Kučera T. et Kočí M. (eds.) (2001). Katalog biotopů České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha. Moravec J. (1995). Rostlinná společenstva české republiky a jejich ohrožení. Příloha Přír. Litoměřice: 3: 1 - 206. Chytrý M. (ed.) (2007). Vegetace České republiky. 1. Travinná a keříčková vegetace. Academia, Praha. Chytrý M. (ed.) (2009. Vegetace České republiky. 2. Ruderální, plevelová, skalní a suťová vegetace. Academia, Praha. Chytrý M. (ed.) (2011). Vegetace České republiky. 3. Vodní a mokřadní vegetace. Academia, Praha. Procházka F. (ed.) (2001):. Černý a červený seznam cévnatých rostlin České republiky (stav v roce 2000). Příroda, Praha, 18: 1 - 166. Begon, Harper et Townsend (1997). Ekologie. Jedinci, populace, společenstva. - Univerzita Palackého, Olomouc. Pyšek P.(1996). Synantropní vegetace. FARE. Praha. Machová I. et Kubát K. (2004). Zvláště chráněné a ohrožené druhy rostlin Ústecka. Academia, Praha.

Požadavky

aktivní účast na cvičení (seminární práce), písemné nebo ústní přezkoušení znalostí

Garant

RNDr. Iva Machová, Ph.D.

Vyučující

RNDr. Iva Machová, Ph.D.RNDr. Iva Machová, Ph.D.