Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hygiena (KSPV / 1HYG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPV / 1HYG - Hygiena, Fakulta životního prostředí, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Základní pojmy, vztah hygieny a ekologie člověka. Stručná historie hygieny. Základní zákony a hygienické předpisy. Hygienická péče a hygienická služba, metody práce v hygieně, hygienický dozor.2.Hygiena vody. Potřeba vody, individuální a hromadné zásobování obyvatelstva pitnou vodou, ČSN pitná voda, kontrola a zajištění vodních zdrojů, úpravny vod, odběry vzorků a vyšetření vody.3.Hygiena výstavby a provozu měst a obcí. Územní členění města, pásmo obytné, průmyslové, rekreační. Hygiena bydlení. Radon ve stavbách.4.Hygiena dopravy a cestování. Doprava městská, silniční, letecká. Doprava a hluk, územně plánovací, stavebně technická a organizační opatření boje proti hluku.5.Hygiena potravinářství. Požadavky na výrobu, přepravu, skladování, prodej potravin, na obaly a předměty běžného užívání. Hygiena ve společném stravování. Prevence alimentárních nákaz a otrav z potravin.6.Hygienické požadavky na výstavbu a provoz výchovných zařízení pro děti a dorost. Školy, družiny, školní jídelny, školy v přírodě.7.Hygiena tělovýchovných zařízení. Hřiště, sportovní haly, koupaliště, kryté bazény. Dětská pískoviště.8.Hygienické požadavky na ubytovny, rekreační objekty, autokempy, rekreace dětí v přírodě.9.Hygiena práce. Požadavky na pracovní prostředí - pracovní podmínky, pracovní režim, tepelná, neuropsychická zátěž, výkonnost a pracovní pohoda, ochranné pomůcky.10.Hygienická problematika pohřebnictví. Prohlídka a pitva zemřelých, přeprava a pohřbívání, hygienické požadavky na hřbitovy, krematoria.11.Osobní hygiena. Udržování tělesné čistoty, odívání, požadavky na vlastnosti textilních materiálů a obuvi, praní a čištění prádla a oděvů. Provozovny péče o tělo.12.RezervaAbsolvent výuky oboru Hygiena vysvětlí definici tohoto oboru, ale také činnost státní správy v oboru veřejného zdraví. Definuje zdraví člověka a definuje veřejné zdraví. Popíše rozdíly mezi těmito pojmy. Vyjmenuje zdravotní determinanty. Orientuje se v základních fyziologických reakcích lidského zdraví ve vztahu k faktorům životního prostředí a vysvětlí jejich podklad. Rozezná krátkodobé a dlouhodobé působení faktorů. Definuje nemoc. Vymezí senzitivní skupiny populace, rozdíly mezi nimi a rozdíly v působení faktorů.Absolvent zná legislativní oporu veřejného zdraví, má rámcové znalosti.Rozezná kompetence veřejného zdraví a kompetence ostatních oborů ovlivňujících veřejné zdraví.Definuje úlohu prevence.Zná obor hygiena komunální, definuje prostředí mimo pracoviště a jeho vliv na zdraví populace. Ví, co je hluk, vibrace, záření, světlo, znečištění ovzduší, pitná voda a její kvalita. Umí definovat biologické faktory a zdraví. Umí najít zákonná opatření k prevenci negativních vlivů.Zná obor hygiena výživy, jeho náplň, nutriční poruchy. Zná kompetence a legislativní podporu.Zná obor hygiena práce, ví, co je pracovní lékařství. Orientuje se v onemocněních a stigmatech souvisejících s negativním působením faktorů pracovního prostředí. Zná kompetence a legislativní podporu.Zná obor hygiena dětí a mladistvých. Zná zvláštnosti dětského věku a jeho jednotlivých významných období.orientuje se ve školských zařízeních a zařízeních pro děti. Umí nalézt legislativu k prevenci.Je mu znám obor epidemiologie při sledování hromadných onemocnění, náplň preventivní činnosti, způsoby prevence. Je mu známo, co je očkovací kalendář. Zná legislativní podklady.Umí zpracovat podklady pro rozhodování ve veřejném zdraví. Rozumí hodnocení rizik a hodnocení vlivů na zdraví. Rozumí pojmům predikce, prognóza a prevence ve veřejném zdraví.Zná význam politiky ve veřejném zdraví v lokálním regionálním i republikovém měřítku, orientuje se ve strategiích WHO, ECDC.ZnalostiStudent:(i) zná komplexní hygienické předpisy, které upravují zdravé životní podmínky pro příznivé působení venkovního a interiérového prostředí člověka.DovednostiStudent:(i) umí praktickému měření faktorů životního prostředí.

Získané způsobilosti

Cílem přednášek z oboru hygiena je předat studentům základní informace o dopadu faktorů životního prostředí na zdraví člověka. Přednášky zahrnují zdravotní rizika spojená se zásobováním obyvatelstva pitnou vodou, odstraňování odpadních vod a odpadů, zásady zdravé výživy, problematiku hluku, vibrací, osvětlení a UV záření a znečištění ovzduší. Během praktických cvičení je také probrána základní legislativa k problematice.

Literatura

Hygiena. Periodikum ČLS JEP 4x ročně, s. 64, roč. 1992 -. 1997. Šírl, M. Hygiena práce. RoVS Rožnov p.R. 1997 s. 65. Bencko, V. a kol. Hygiena. Učební texty k seminářům a cvičením, UK Praha, 1995, s. 195. Bencko, Vl. a kol.:. Hygiena. učební texty KU Praha, 2002. Novotný, Z., Wasserbauer, S. Hygienické minimum v potravinářství. IDEA Jihlava. 1994. Švec, F. Obecná a komunální hygiena. Skripta pro asistenty hygienické služby, MZ ČR Praha, 1990, I. díl s. 229, II. díl s. 270. Zákon č. 258/2000 o ochraně veřejného zdraví a k němu prováděcí předpisy.

Požadavky

90% účast na cvičeních, písemný test v rozsahu odpřednášené látky.

Garant

MUDr. Eva Rychlíková

Vyučující

MUDr. Josef KočíMUDr. Eva RychlíkováMUDr. Josef KočíMUDr. Eva Rychlíková