Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia ŽP (KSPV / 3UVOD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPV / 3UVOD - Úvod do studia ŽP, Fakulta životního prostředí, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní charakteristika studia na VŠ, studijního programu a studijních oborů FŽP., Proč studuji na FŽP?, cesta, cíl, motivace2. Základní vztahy mezi člověkem a světem, Role vědomí v dějinách lidstva (světa) - Teatrum mundi. Optika studenta - jak vidí dnešní svět - popis situace jaká je a jakou bychom si jí přáli, etymologie, J. Keller3. Ekologický dějepis - jak šel vývoj v ekologii - coby vědecké disciplíně. Třídění informací spadajících do ekologie, jakožto biologické disciplíny, technologií a humanitních studií., rozbor práce R. Carsonové - Mlčící jaro4. Paradigma a věda jakožto metoda k poznávání světa, rovnováha, F. Capra5. Řeč náčelníka Seatlla, Svět - systém - ze-mě-koule, aneb jak to všechno funguje?6. Je něco, co by mělo zajímat nás všechny?, proč používat filosofii, jak se vypořádáváme z negativními informacemi - kognitivní disonance a konsonance, H. Librová7. 8 smrtelných hříchů K. Lorenz, kvalita života8. Moje závislost, vztah, vazba. Hodnotová orientace.9. Svět je vztah? Jaké služby nám poskytuje příroda? Co člověk poskytuje přírodě? "Příroda se přirozuje"? ,teorie Gaia J.Lovelocka10. Ekologická stopa11. Nepříjemná pravda12. Honba na viníky - kdo za to může? Qou vadis?13. Prosperita, Meze růstu, TUR, ekologicky příznivý způsob života (alternativní způsoby života),? Různé cesty hledání "ekologických" řešení, co znamená začít u sebe14. Muž, který sázel stromy, budoucnost?Absolvent kurzu Uvod do studia životního prostředí pochopí strukturu vysoké školy a zopakuje si jak by se měl učit. Rozumí základním definicím probíraných pojmů, umí formulovat vlastní názor na dotčenou problematiku. Má přehled o vybraných stěžejních kapitolách v historii problematiky životního prostředí.Předmět: Úvod do studia životního prostředíZnalostiStudent:(i) zná základní ekologické pojmy,(ii) zná základní souvislosti mezi složkami životního prostředí voda, půda, vzduch,(iii) zná působení člověka na tyto složky a životní prostředí,(iv) zná základní pojmy a poznatky environmentálních myslitelů .DovednostiStudent:(i) umí se orientovat v environmentálním myšlení minulosti a dneška,(ii) Umí vlastní možnosti a názory týkající se environmentální problematiky.

Získané způsobilosti

Schopnost porozumění názorům význačných environmentálních myslitelů. Orientace v environmentálním myšlení minulosti a dneška. Náhled na vlastní možnosti a názory týkající environmentální problematiky.

Literatura

Keller, J.:. Abeceda prosperity, Doplněk Brno, 1997. Keller, J.:. Až na dno blahobytu, Brno: nakladatelství hnutí Duha, 1993. Moldan, B.:. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje, Praha: Karolinum, 2001. Giono, J.:. Muž, který sázel stromy Praha: Vyšehrad, 1997. Librová, H.:. Pestří a zelení, Veronika Brno, 1994. Nátr, L.:. Rozvoj trvale neudržitelný, Praha: Karolinum, 2006. Capra, F.:. Tkáň života, Academia Praha 2004. Librová, H.:. Vlažní a váhaví, Brno: Doplněk, 2003. Kohák, E. Zelená svatozář, Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. Gore, A.:. Země na miskách vah, Praha: nakladatelství ARGO a MŽP,1994. Lorenz, K.:. 8 smrtelných hříchů, Praha: Panorama, 1990. Naess, A.:. Ekologie, pospolitost a životní styl, Tulčík u Prešova: Abies, 1996. Keller, J.:. Přemýšlení s Josefem Vavrouškem, Praha: nakladatelství G plus G, 1995. Margulisová, L.:. Symbiotická planeta. Nový pohled na evoluci, Praha: Academia, 2004. Lovelock, J.:. Gaia: Živoucí planeta, Praha: MF, 1994. MEADOWS, D., D.,:. Překročení mezí, Praha: Argo, 1995. Keller, J. Sociologie a ekologie. Praha: SLON, 1997.

Požadavky

75% účast na seminářích. Vypracování seminární práce z nabídky tří tématických okruhů.

Garant

Mgr. Kateřina Marková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Kateřina Marková, Ph.D.Mgr. Kateřina Marková, Ph.D.