Předmět Speciální pedagogika (KFE / SPPF5)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFE / SPPF5 - Speciální pedagogika, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata přednášek:1.Úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, poradenství).2.Logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností).3.Surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením).4.Tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením).5.Psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením).6.Somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie tělesných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením).7.Etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování) Parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD,ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců neparciálními nedostatky).Témata seminářů:1.Diagnostika ve speciální pedagogice (ukázky testů).2.Praktické seznámení s jednotlivými typy řečových vad - nahrávky, videa.3.alternativní a augmentativní komunikace - seznámení s jednotlivými typy AAK, ukázky, možnosti využití.4.Tyflopedie - kompenzační pomůcky (exkurze do Tyfloservisu).5.Psychopedie - sociální učení (ukázka práce s manuály pro jednotlivé činnosti).6.Somatopedie - zájmové aktivity tělesně postižených.7.Společenské a sportovní hry pro jedince s handicapem.
Získané způsobilosti
Oborové znalosti:V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkům.Oborové dovednosti:Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Literatura
BENDOVÁ, P. a P. ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.MOOR, J. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem. Praha: Portál s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7367-787-9.Hájková V. Inkluzivní pedagogika - teorie a praxe. Grada, 2010. 217 s.ISBN 978-80-247-3070-7. JANOTOVÁ, N. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2. vyd. Praha: Septima, 63 s. ISBN 80-7216-050-8. 1998. JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. 2.vyd. Praha: Septima, 64 s.ISBN 80-7216-050-8. 1998. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 181 s.ISBN 80-85931-51-6. 1998. STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. 1. vyd. Praha, Česká unie neslyšících, 165 s. 1995. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. 1. vyd. Brno: Paido, 93 s. ISBN 80-85931-41. 1997. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. 1. vyd. Brno: Paido, 100 s. ISBN 80-85931-62-1. 1998. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.DVOŘÁK, J. Logopedický slovník terminologický a výkladový. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 192 s. 1998. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace - vzdělávání, výchova, sociální péče. 1. vyd. Praha: Portál, 178 s.ISBN 80-7178-506-7. 2001. VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 2. vyd. Brno: Paido, 94 s.ISBN 80-85931-75-3. 1999. VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie.1. vyd. Brno: PdF MU, 40 s.ISBN 80-210-1953-0. 1998. JANOTOVA, N. Rozvíjení zrakového vnímání sluchově postižených dětí. 1. vyd. Praha: Septima, 47 s.ISBN 80-85801-84-1. 1996. KÁBELE, F. Somatopedie .1. vyd. Praha: Karolinum, 242 s.ISDN 80-7066-533-5. 1993. FIŠER, S. a J. ŠKODA. Speciální pedagogika. Triton, 2008. ISBN 80-7387-014-2.KOCUROVÁ, M. Speciální pedagogika pomáhající profesím. Plzeň: ZČU, 2001. Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. FRANIOK, P. Speciální pedagogika- vybrané problémy. 1.vyd. Ostrava: PF OU Ostrava, 2006.63s. 2006. ISBN 80-7368-161-7.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska.2.vyd. dopl. Praha: Triton, 2006. 173 s. 2006. ISBN 80-7254-730-5.VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. 2005. ISBN 80-246-0708-5.LECHTA,V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. 1.vyd. Portál, 2010. ISBN978-80-7367-679-7. LEJSKA, M., PLCH, J.. Základy praktické audiologie a audiometrie. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 171 s. ISBN 80-7013-178-0. 1994.
Požadavky
Aktivní účast na výuce, písemný test, ústní zkouška.
Garant
Mgr. Petra Pecharová
Vyučující
Mgr. Petra Pecharová