Předmět Teorie ergoterapie (KFE / TEK5)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFE / TEK5 - Teorie ergoterapie, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata přednášek:1. konzultace:Historie a základní filosofie oboru ergoterapie, teoretická východiska.Postavení ergoterapeuta v rehabilitačním týmu, ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením.Základní modely a přístupy v ergoterapii, práce s rodinou a se skupinou.Rozbor jednotlivých činností užívaných pro ergoterapii, jejich užití v průběhu práce s klientem.2. konzultace:Vyšetření pacienta z hlediska ergoterapie, užívané testy, klasifikace ICF.Hodnocení a nácvik denních činností.Využití pomáhající techniky pro sebeobslužné činnosti, pro lokomoci, pro komunikaci.Architektonické bariéry v bytě a mimo byt, hodnocení prostředí.3. konzultace:Předpracovní rehabilitace, ergodiagnostika.Uplatnění ergoterapie u základních typů klientů ve zdravotnictví a sociálních službách, v různých typech zařízení.Česká asociace ergoterapeutů, program činnosti, používaná terminologie, mezinárodní spolupráce.Témata seminářů:Práce s ergoterapeutickou dokumentací, formulování cílů léčby.Základy Bobath konceptu a dalších terapeutických metod.Rozbor činností zaměřených na rozsah pohybů a sílu svalovou.Testování úchopu, pomůcky pro úchop.Posuzování a nácvik soběstačnosti u jednotlivých typů postižení.Samostudium:Podrobné studium základních modelů ergoterapie, zvl. Kanadský model výkonu zaměstnávání. Studium materiálů České asociace ergoterapeutů, internetových stránech mezinárodních ergoterapeutických organizací.
Získané způsobilosti
Oborové znalosti: Studenti umí charakterizovat postavení ergoterapeuta ve zdravotnictví a socíálních službách, obsah jeho práce, situaci osob se zdravotním postižením ve společnosti. Jsou schopni orientace v teoretických základech ergoterapie, mají znalost běžných testů, včetně hodnocení prostředí, znalosti specifických problémů u jednotlivých typů klientů. Jsou seznámeni s užívanými technickými pomůckami. Oborové dovednosti: Studenti zvládají praktické hodnocení soběstačnosti, základy probíraných terapeutických metod, výběr vhodné pomůcky, hodnocení prostředí a návrh na odstraňování bariér. Jsou schopni empatického postoje a přiměřené komunikace s klientem v závislosti na jeho zdravotním stavu a životní situaci, získat informací od klienta i z dokumentace.
Literatura
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 1.vyd. Praha: Portál 2009. 272 s. ISBN 978-80-7367-583-7. LIPPERTOVÁ-GRŰNEROVÁ, J. Neurorehabilitace.1. vyd. Praha: Galén, 2005. VODÁKOVÁ, J a kol. Speciální a pracovní výchova a ergoterapie. 1.vyd. Praha: UK Praha, 2003. 90 s. ISBN 80-7290-113-3. JANKOVSK , J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2.vyd.doplněné. Praha: Triton, 2006. 168 s. ISBN80-7254-730-5. VOTAVA, J. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 207 s. 2005. ISBN 80-246-0708-5.VOTAVA a kol. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 168 str., skripta, Karolina, 2003. KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 368 s. ISBN:978-80-247-2699-1. HAGEDORN, R. Foundation for OT practice. Churchil Livingstone. London. 1997. C. A. TROMBLY. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. USA, 2007. ISBN 978-0781763126.
Požadavky
Aktivní účast na výuce. Ústní zkouška z tematických okruhů sylabu. Prokázání odučených praktických dovedností. Vypracování dvou semestrálních prací.
Garant
doc. MUDr. Jiří Votava, CSc.
Vyučující
doc. MUDr. Jiří Votava, CSc.