Předmět Ošetřovatelský proces a potřeby (KOPA / OPVK5)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOPA / OPVK5 - Ošetřovatelský proces a potřeby, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata přednášek:1. konzultace:Kategorie lidských potřeb nemocného v ošetřovatelství - teorie potřeb nemocného, vztah motivace - potřeba, klasifikace potřeb, hierarchie potřeb.Faktory modifikující uspokojování potřeb nemocného, specifika posouzení psycho-sociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného.2. konzultace:Specifika hodnocení fyziologických potřeb nemocného - metody shromažďovaní údajů, použití jednotlivých škál, hodnotících a měřících nástrojů v ošetřovatelství.Sebekoncepce a sebeúcta v ošetřovatelském procesu, potřeba jistoty a bezpečí v ošetřovatelském procesu.3. konzultace:Ošetřovatelský proces v péči o dýchání.Ošetřovatelský proces v péči o výživu a hydrataciTémata seminářů:1. konzultace:Kasuistika - tvorba ošetřovatelského procesu u nemocného s využitím kategorizace lidských potřeb pro hodnocení a získávání anamnestických údajů o nemocném.Specifika posouzení psycho-sociálních, kulturních a duchovních potřeb nemocného.2. konzultace:Možnosti využití hodnotících škál v ošetřovatelské anamnéze a způsoby jejich vyhodnocování.Vypracování ošetřovatelského procesu u nemocného s porušenou potřebou jistoty, sebekoncepce a sebeúcty - kasuistika.3. konzultace:Vypracování ošetřovatelského procesu u nemocného s poruchou dýchání - kasuistika.Vypracování ošetřovatelského procesu u nemocného s porušenou potřebou výživy a hydratace - kasuistika.Samostudium:Samostudiem si studenti osvojí část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech. Samostudium je řízeno vyučujícím, základem je doporučená literatura. Zpětná vazba probíhá formou případových studií nebo seminárních prací, ve kterých vyučující v přímém kontaktu se studujícími ověřuje, jak pochopili látku a jak jsou připraveni k dalšímu studiu. Ke kontaktu a k zaznamenávání průběžných studijních výsledků je využíván informační systém školy, záznamy v něm slouží jako doklad o aktivním naplnění samostudia. Realizace samostudia je předpokladem pro udělení zápočtu
Získané způsobilosti
Oborové znalosti: Studenti umívyjmenovat a definovat jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu, vyjmenovat a popsat hierarchii potřeb podle A. Maslowa,vyjmenovat faktory, které ovlivňují uspokojení / neuspokojení bio-psycho-sociálních potřeb člověka, umí vyjmenovat a popsat možnosti použití měřících a hodnotících škál pro objektivizaci narušených potřeb člověka, definovat a popsat důležitost jednotlivých potřeb ve vztahu zdraví - nemoc. Oborové dovednosti: Studenti umíaplikovat metodu ošetřovatelského procesu u konkrétního pacienta formou kasuistiky, použít hodnotící a měřící škály při hodnocení pacienta v rámci ošetřovatelské anamnézy a vyhodnocení ošetřovatelských intervencí,vyhodnotit potřeby pacienta při sestavování ošetřovatelské anamnézy a ošetřovatelského plánu,posoudit závažnost narušení potřeby a možnosti jejich ovlivnění ošetřovatelským zásahem, napsat dokumentaci ošetřovatelského procesu.
Literatura
ŠAMÁNKOVÁ, M. et. al. Lidské potřeby ve zdraví a nemociny. Praha: Grada Publishing. 2011. 136s. NANDA INTERNATIONAL. NANDA - ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009 - 2011. Praha: Grada Publishing. 2010. 480s. ISBN 978-80-247-3423-1.MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská diagnostika v NANDA doménách. Praha: Grada Publishing. 2006. ISBN 80-247-1399-3.PLEVOVÁ, I. et. al. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing. 2011. 285s. ISBN 978-80-247-3557-3.GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.MASTILIAKOVÁ,D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3.VÖRÖSOVÁ, G., ET AL. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovateľstve. Martin, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.VÖRÖSOVÁ, G., et. al. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovatelstve. Martin. Osveta. 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.ŠAMÁNKOVÁ, M. ET AL. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.TOMAGOVÁ, M., BORIKOVÁ, I., et. al. Potreby v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0.TRACHTOVÁ, E., aj. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDVPZ, 1999, 186 s. 1999. ISBN 80-7013-285-X.SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. Brno, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7.
Požadavky
Požadavkem pro udělení zápočtu bude 90% účast na seminářích a vypracování akceptovatelné seminární práce. V seminární práci studenti zpracují ošetřovatelský proces u konkrétního pacienta se zaměřením na uspokojování potřeb, identifikace problémů a jejich řešení. V práci studenti prokážou schopnost získané teoretické znalosti o ošetřovatelském procesu a hierarchii potřeb aplikovat do ošetřovatelského procesu.
Garant
PhDr. Jana Pelcová
Vyučující
PhDr. Jana Pelcová