Předmět Speciální pedagogika (KOPA / SPV5)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOPA / SPV5 - Speciální pedagogika, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata seminářů:1. týden: úvod do speciální pedagogiky (předmět, cíle, metody, terminologie, jednotlivé obory speciální pedagogiky, systém vzdělávání, poradenství)2. týden: logopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie řečových vad, možnosti terapie, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností), alternativní a augmentativní komunikace seznámení s jednotlivými typy AAK, ukázky3. týden: surdopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie sluchových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením)4. týden: tyflopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie zrakových vad, specifika výchovy a vzdělávání jedinců se zrakovým postižením)5. týden: psychopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie mentálního postižení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením)6. týden: somatopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie těsných postižení a zdravotních oslabení, specifika výchovy a vzdělávání jedinců s těsným postižením), etopedie (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch chování, specifika výchovy a vzdělávání jedinců poruchami chování)7. týden: parciální nedostatky (uvedení do předmětu, klasifikace a etiologie poruch učení a ADHD,ADD, specifika výchovy a vzdělávání jedinců neparciálními nedostatky), kombinované vady
Získané způsobilosti
Oborové znalosti: V rámci teoretických znalostí studenti umí charakterizovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, používají odbornou terminologii vztahující se k dané problematice, jsou schopni popsat základní výchovné a vzdělávací postupy u jednotlivých typů postižení, jsou si vědomi důležitosti empatického přístupu ke klientům i jejich rodinným příslušníkůmOborové dovednosti:Studenti umí navrhnout úpravy prostředí, didaktických pomůcek, hraček a pravidel dětských her pro dané typy postižení. Studenti dokáží aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Literatura
Hájková V. Inkluzivní pedagogika - teorie a praxe. Grada, 2010. 217 s.ISBN 978-80-247-3070-7. LECHTA,V. Základy inkluzivní pedagogiky. 1.vyd. Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. BENDOVÁ, P. a P. ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.FIŠER, S. a J. ŠKODA. Speciální pedagogika. Triton, 2008. ISBN 80-7387-014-2.
Požadavky
Aktivní účast na výuce, písemný test.
Garant
Mgr. Petra Pecharová