Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky a edukace v ose (KOPA / ZFVK5)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KOPA / ZFVK5 - Základy pedagogiky a edukace v ose, Fakulta zdravotnických studií, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:1. konzultace:seznámení s pedagogikou a didaktikou jako vědou, pedagogické principy a zásady vzdělávání,pojmy, cíle, funkce výchovy a vzdělávání,alternativní metody vzdělávání, evaluace vzdělávacího procesu,metody a principy primární, sekundární a terciární edukace.2. konzultace:vztah mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem,role sestry edukátorky, kompetence sestry v oblasti edukace pacientů a klientů.Témata seminářů:1. konzultace:metodika tvorby edukačního procesu u konkrétního pacienta, dokumentace edukačního procesu,edukační potřeby pacienta, edukační anamnéza, naplánování edukačních forem a prostředků.2. konzultace:příprava a realizace edukační lekce, hodnocení efektivity vzdělávání,příprava edukačních materiálů a volba metod edukace pro oblast primární, sekundární a terciární.Samostudium:Individuálním samostudiem si studenti osvojí část obsahové náplně předmětu, která je uvedena ve studijním plánu v sylabech. Nekontaktní část výuky je řízena vyučujícím, studenti vychází zejména ze základní studijní literatury. Zpětná vazba probíhá formou individuálních nebo skupinových konzultací studentů za přítomnosti vyučujícího a dále prostřednictvím konzultací seminárních prací, ve kterých vyučující v přímém kontaktu se studujícími ověřuje, jak pochopili látku a jak jsou připraveni k dalšímu studiu. Ke kontaktu a k zaznamenávání průběžných studijních výsledků je využíván informační systém školy, záznamy v něm slouží jako doklad o aktivním naplnění samostudia. Realizace samostudia je předpokladem pro udělení zápočtu

Získané způsobilosti

Oborové znalosti:Student umívysvětlit pojmy a vztahy mezi edukačním procesem a ošetřovatelským procesem, vysvětlit a definovat edukaci primární, sekundární a terciární, vyjmenovat kompetence sestry v oblasti edukace a vysvětlí roli sestry - edukátorky,definovat pedagogické principy a zásady vzdělávání / edukace,definovat pojmy, cíle a funkci výchovy a vzdělávání,vysvětlit pojmy evaluace vzdělávacího procesu, alternativní vzdělávací metody,vysvětlit specifika edukace u seniorů, dětí a u osob se speciálními potřebami.Oborové dovednosti:Student umínaplánovat edukační proces pro konkrétního pacienta, vypracovat edukační anamnézu, vyhledat a stanovit edukační potřeby pacienta,umí připravit a realizovat edukační lekci s použitím vhodných edukačních metod s ohledem na stav pacienta,vyhodnotit účinnost a výsledky edukačního procesu / provést evaluaci, v rámci primární, sekundární a terciární edukace připravit edukační materiály a metody edukace, umí vést dokumentaci o edukačním procesu.

Literatura

MAGUROVÁ D., MAJERNÍKOVÁ L. Edukácia a edukační proces v ošetřovateľstve. Martin: Osveta, 2009, 155 s. ISBN 978-80-8063-326-4. POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství Brno 2008 ISBN 978-80-7013-466-5. JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovatelstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. 2005. ISBN 80-8063-183-X.MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. MACHOVÁ J., KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha: GRADA, 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8. ČELEDOVÁ L., ČEVELA R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: GRADA, 2010. 128 s. ISBN 978-80-247-3213-8. JUŘENÍKOVÁ P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: GRADA, 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Portál: Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.CHRASTINA J., MAREČKOVÁ J. Edukace klientů k provádění testů k detekci okultního krvácení do stolice. Interní medicína pro praxi. 2009, roč. 11, č. 11, s. 524-526. ISSN 1803-5256. SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-845-2.VORLÍČEK J., ABRAHÁMOVÁ J., VORLÍČKOVÁ H. Klinická onkologie pro sestry. Praha: GRADA, 2006. 328 s. ISBN 80-247-1716-6. ŠKRLA, P., ŠKRLOVÁ, M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.SEIFERT, B. et kol. Primární péče, praktické lékařství Praha Karolinum 2004 ISBN 80-246-0883-9.

Požadavky

Požadavkem pro udělení zápočtu bude 90% účast na seminářích a vypracování akceptovatelné seminární práce. V seminární práci studenti zpracují edukační proces u konkrétního pacienta. V práci studenti prokážou schopnost získané teoretické znalosti z oboru didaktiky a pedagogiky aplikovat do edukace v ošetřovatelství. Předmět bude zakončen ústní zkouškou.

Garant

PhDr. Jana Pelcová

Vyučující

PhDr. Jana Pelcová