Předmět Literatura zemí Commonwealthu (KAJ / 4076)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAJ / 4076 - Literatura zemí Commonwealthu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Předmět seznamuje studenty s dnes již bohatě rozšířenou tvorbou autorů píšících v rámci Britského Commonwealthu a poskytuje přehled o postkoloniálním literárním vývoji. Seznamuje na konkrétních literárních textech s nepřeberným bohatstvím názorů i teorií. Po praktické stránce to znamená, že bude student vystaven různým viděním a ztvárněním reality v řadě zemí světa. Seznámí se prostřednictvím četby románů, poezie a dramatu s některými významnými představiteli této literatury a také s řadou postmoderních postupů a proudů (magický realismus, feminismus a dalšími).Mezi doporučovanými autory budou např. Kazuo Ishiguro, Salman Rushdie, ale pozornost bude věnována i autorům píšícím v Kanadě, na Novém Zélandu, na africkému kontinentu, v Indii a např. v karibské oblasti, např: Jean Rhys Wide Sargasso Sea, Derek Walcott, vybrané básně, Wole Soyinka moderní africké drama, Chinua Achebe- The Things Fall Apart (Nigerie, próza). Mezi dalšími autory budou Nadine Gordimer, J. M. Coetzee (Disgrace or Waiting for the Barbarians), Margaret Atwood (one novel, The Handmaid´s Tale, or poetry and essays), Michael Ondaatje (The English Patient) V.S. Naipaul, Patrick Voss. Část materiálů tohoto semináře může být probírána i ve formě filmové, zejména tam, kde literární díla z této oblasti byla velmi kvalitně převedena do filmové podoby.
Získané způsobilosti
Na konci semestru by měl student měl umět - zařadit jednotlivé autory a jejich díla do určitého proudu; - vystihnout hlavní myšlenky daného textu a diskutovat o nich;- rozpoznat rysy národní identity ztvárněné v ukázce či vybraném textu;- odhalit problémy vyjádřené v dílech, a to i symbolickou či magicko realistickou formou; - zakomponovat získané vědomosti do celkové literární koncepce;- uplatnit dovednosti analyzovat a interpretovat literární dílo;- připravit projekt individuelně či v týmu, a tak upevňovat i kompetence sociálního charakteru.
Literatura
Ashcroft, B., & Gareth G. Post-colonial studies the key concepts. London: Routledge, 2002. Ashcroft, B., Gareth G. & Tiffin,H. The empire writes back: theory and practice in post-colonial literatures. London: Routledge, 1989. Slemon, S. Allegory and empire: counter-discourse in post-colonial writing. London: Routledge, 1998. Ward, S. British culture and the end of empire. Manchester, UK: Manchester University Press, 2001. Said, E. Orientalism. New York: Vintage Books, 1994. Said, E. Orientalismus. Brno: Paseka, 2006. Howells, C. A. The Cambridge companion to Margaret Atwood. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. Tiffin, H. et all. The post-colonial studies reader. Abingdon, Oxford: Routledge, 2005.
Požadavky
Domácí četba vybraných textů multikulturní a postkoloniální literatury a četba vybraných kratších textů přímo s semináři s cílem zaměřit se na "close reading".
Garant
PhDr. Anna Kinovičová