Předmět Teoretická gramatika (KAJ / 4211)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAJ / 4211 - Teoretická gramatika, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Vzhledem k heterogenním znalostem studentů bude seminář zaměřen na zopakování znalostí adovedností získaných na bakalářské úrovni ve fonetice a fonologii, v morfologii a syntaxi, v lexikologii a sémantice. Základní poznatky však budou během semestru rozšířeny o komplexnější teoretické znalosti a pokročilejší lingvistické teze.Studium gramatiky v rámci daného semináře tak bude zahrnovat širokou škálu formálních i funkčníchpřístupů a připraví cestu ke studiu odborných lingvistických předmětů. Za tímto účelem budouprezentovány a diskutovány moderní přístupy k historickému výzkumu jazyka, k pragmatice asociolingvistice, jakož i k psycholingvistice (jako příprava k semináři zabývajícího se osvojovánímjazyka) a to na příkladu původních výzkumných prací a textů.
Získané způsobilosti
Studenti rozumí složitým textům a jsou schopni uplatnit teoretické schopnosti na analýzách konkrétních textů. Jsou schopni prezentace svých zjištění v semináři.
Literatura
Evans, V. & Green, M. Cognitive linguistics. An introduction. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press, 2006. Coulson, S. Electrifying results: Cognitive linguistics and ERP studies. In Gonzalez-Marquez, M. et al. Methods in cognitive linguistics. Amsterdam: Benjamins., 2007. Jourdan, C. & Tuite, K. (Eds.). Language, culture and society. Key topics in linguistic anthropology. Cambridge: CUP. Baker, M. Lexical categories. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. Marquez, M. et al. (Eds.). Methods in cognitive linguistics. Amsterdam: Benjamins. Aarts, B. Modelling linguistic gradience. Studies in Language 28:1, 1 - 49. 2004. Gennari, S. et al. Motion events in language and cognition. Cognition 83, 49 -79. 2002. Kager, R. Optimal theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Lycan, W. Philosophy of language. A contemporary introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Abbott, B. Reference. Oxford: OUP, 2010. Rauh, G. Syntactic categories. Oxford: Oxford University Press, 2010. Evans, N. & Levinson, S. C. The myth of language universals: Language diversity and its importance for cognitive science. Behavioral and Brain Science 32, 429 - 492. 2009. Geeraerts, D. & Cuyckens, H. The Oxford handbook of cognitive linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007. Evison, j. What are the basics of analysis a corpus. In: O Keeffe, A. & McCarthy, M. (Eds). The Routledge Handbook of Corpus Linguistics. London: Routledge, 2010. Plag, I. Word-formation in English. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. Graffi, G. 20th century linguistics. Overview of trends. In: Barber, A. & Stainton, R.J. (Eds.). Concise encyclopedia of philosophy of language and linguistics. Amsterdam: Elsevier, 2010.
Požadavky
Předpokládá se studentova aktivní účast ve výuce, seminární práce, test a zkouška.
Garant
Dr. Christoph Haase, Ph.D.