Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika češtiny - JO (KBO / 0032)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 0032 - Didaktika češtiny - JO, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Viz didaktiku jazyka a didaktiku slohu.

Získané způsobilosti

Zvládnout výuku českého jazyka a slohu na ZŠ a SŠ.

Literatura

viz didaktiku jazyka a slohu.

Požadavky

Komunikační a gramatické pojetí vyučování češtině.Spisovnost a nespisovnost z hlediska školy. Obecná čeština a dialekt ve škole.Vyučování češtině z vývojového hlediska.Vyučování češtině z konfrontačního hlediska (výuka mateřštině u nás a v různých zemích).Diferenciace ve vyučování češtině na různých stupních a typech škol.Alternativní školství a vyučování češtině.Složky vyučování češtině a jejich vztahy.Místo a význam RVP, ŠVP, učebnic, metodických příruček a pomocných knih ve vyučování češtině.Učitelova příprava na vyučování. Sebevzdělávání učitele češtiny.Učitel češtiny, požadavky na něho kladené, jeho vlastnosti.Didaktika češtiny (teorie vyučování českému jazyku) jako interdisciplinární obor.Výzkum a výzkumné metody používané v teorii vyučování češtině. Učitel češtiny jako výzkumník.Čeština jako prostředek multietnické komunikace ve škole. Výuka češtiny jako cizího jazyka. Psycholingvistické aspekty vyučování češtině. Pěstování psychických procesů ve vyučování češtině. Transfer interference, inference aj.Motivace - její druhy a způsoby ve vyučování češtině.Produkce a recepce textu. Lokuce, ilokuce, perlokuce ve vyučování češtině.Interpretace textu a jazykový rozbor.Text - učení - vyučování. Zprostředkovatelé textu.Porozumění a neporozumění textu i nedorozumění z hlediska výuky.Pedagogická komunikace ve vyučování češtině z pozice učitele a žáka.Umění vést dialog. Jeho místo ve vyučování.Formativní stránka vyučování češtině.Programové učení. Využití algoritmizace ve vyučování češtině.Hodnocení a klasifikace ve vyučování češtině.Místo termínů, pouček a definic ve vyučování češtině. Změny termínů z hlediska vyučování.Sémantické a funkční hledisko ve vyučování češtině, nejen v oblasti lexikologie.Rozvíjení slovní zásoby žáků, zvl. Sémaziologická a onomaziologická cvičení.Frazeologie a její pěstování ve vyučování.Poznávání způsobů obohacování slovní zásoby, zvl. Tvoření slov. Posuzování nově vznikajících slov a slov. Spojení z hlediska funkčnosti a systémovosti, vše z hlediska vyučování.Postavení gramatiky v systému komunikační a jazykové výchovy a vzdělání. Praktické využití gramatiky.Slovní druhy - principy třídění, algoritmus určování slovních druhů.Morfologie formální - cíl: pochopit dynamiku vývoje slovních tvarů.Skloňování a časování z hlediska vyučování. Algoritmus určování slovesných tříd a vzorů.Neohebné slovní druhy - funkce a určování.Vztahy morfologie a syntaxe z hlediska vyučování.Skladba - vztah klasické a valenční syntaxe ve vyučování.Algoritmus určování větných členů a vedlejších vět.Místo valenční teorie ve vyučování, využití valenční teorie v komunikační výchově žáka.Stavba textu a syntax nadvětná: aktuální členění, tematické posloupnosti, prostředky návaznosti textu (konektory) - z hlediska tvorby žákovského projevu.Zvuková stránka slova, věty a textu ve škole (především praktické způsoby pěstování).Pravopis, zvláště způsoby jeho cvičení.Ontogeneze řeči pubescenta a adolescenta z hlediska vyučování češtině.Slohové vyučování se zřetelem k ontogenezi žáků.Komunikační kompetence a performance učitele a žáka.Produkční a reprodukční sloh ve škole.Oprava a hodnocení slohových žákovských prací.Stylizační a textová cvičení.Témata slohových prací.Místo teorie ve slohovém vyučování na středních školách.Pěstování funkčního slohu. Funkční styly, slohové postupy a útvary pěstované ve škole.Pěstování individuálního slohu.Cvičení mluveného projevu, mluvní a řečnická cvičení. Pěstování dialogu.Jazyková kultura a její místo ve vyučování češtině.Aktivizující metody vyučování češtině. Jazykové hry ("hrátky s češtinou").Využití zajímavých jazykových jevů k oživení jazykové výuky, např. z oblasti onomastiky, etymologie, matem. Lingvistiky. Využití ČNK ve vyučování.Regionální zřetel ve vyučování češtině, zvl. Praktické otázky, místo dialektů a dialektologie ve škole.Kreativita učitele a kreativita žáků při vyučování i mimo ně. Tvořivé psaní.Péče o talentované žáky (Olympiáda)

Garant

Mgr. Vladimír Trpka