Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Jazyk politiky a masmédií (KBO / 0059)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 0059 - Jazyk politiky a masmédií, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vymezení obsahu kurzu: co jsou masová média, struč. charakteristika a nárys historického vývoje. Oblasti mediálního působení Průběžný úkol na celý kurz: zaznamenávat jazykově zajímavé jevy zaznamenané v médiích, charakterizovat je (formálně i obsahově) i jejich uživatele, popř. zaujmout vlastní (buď adresátský, nebo nezaujatý) postoj. Pravidelně formou zprávy a diskuse.2) Masová komunikace v kontextu komunikace obecně: průběh a naplnění komunikační události v mediální oblasti, její hlavní mediální fáze (impact-influence-effect). Rozdělení témat a konkrétních publikaci k referátům (pořadí lze, někdy i nutno měnit).3) Všeobecný vhled do problematiky mediálních studií.4) Vzestup a rozmach mediálních výzkumů v posledních desetiletích.5) Média jako nástroj ovlivňování; jeho jazykové prostředky.6) Jazyk médií v totalitním kontextu.7) Jazyk médií v totalitním kontextu (pokrač.).8) Úloha jazyka a médií v klíčových antiutopií 20. stoleti.9) Základní prostředky mediální manipulace; adresát mediálního působení jako "hnětená" masa. Jaký je stav v českých médiích očima maldých?10) Trendy zpravodajství, zvl. s podílem ikonické složky: banalizace světa, události zprostředkovávané jako klipy.11) Mediální zpravodajství v současnosti; vzájemný vliv medií a politiky (včetně jazyka).12) Jazyk současné politiky a jeho vývoj od poč. 90. let.13) Jazyk politiky (pokrač.). Politický marketing.14) Řeč reklamy v médiích: lze jí čelit? Společné rysy mediálního, politického a reklamníko diskurzu.

Získané způsobilosti

Identifikovat specifické znaky jazykové výstavby mediálních a politických projevů.

Literatura

Čmejrková, S. - Hoffmannová, J. Jazyk, média, politika. Praha, 2003. Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Praha, 2001. Osvaldová, B. a kol. Zpravodajství v médiích. Praha 2001. GOVAN, M., BELL, T. Dan Flavin: The Complete Lights, 1961 - 1996. Yale University Press, 2004. Hlavsová, J. Jazyk politiky. In ČJPT s. 169-176. Bartošek, J. Jazyk žurnalistiky. In ČJPT, s. 42-67. 4257. Jirák, J. - Köpplová, B. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál. 2003. Mcquail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.

Požadavky

a) Požadavky k zápočtu: aktivita na seminářích, vypracování referátu, příspěvky k aktuálním námětům.b) Požadavky ke zkoušce - okruhy otázek:1. Základní schéma komunikační události; komunikační událost v mediálním prostoru.2. Znaková povaha jazyka; bilaterální a unilaterální pojetí znaku, znaková typologie. Lidská společnost jako sémioprostor.3. Média jako fenomén novověké civilizace; přehled vývoje do pol. 20. stol.4. Významné osobnosti české žurnalistiky.5. Povaha médií a jejich působení; typologie médií podle forem přenosu (šíření).6. Jazyk jako základní kód mediálního působení; jeho charakteristiky podle sdělovaných obsahů, podle typů médií, podle zaměření působnosti.7. Další mediální kódy (obraz, zvuk); simplexnost a komplexnost komunikátů v médiích, jejich složky a vzájemné působení.8. Jak interpretovat mediální komunikáty? Představy, možnosti, realita.9. Manipulace adresáta v médiích, její základní prostředky; podíl jazyka.10. Média a politika: úloha médií v demokracii a v diktaturách (shody a rozdíly, jejich reflexe v jazyce).11. Shody a rozdíly (nejen) jazyka mediálního působení v diskurzech politickém, žurnalistickém a reklamním.12. Možnosti kultivace jazyka vlivem mediálního působení: teorie a praxe.13. Jazykový úzus a kodifikace: role mediálního fungování.14. Trivializace dorozumívání vlivem médií (oblast jazyková i mimojazyková).15. Diachronní sémantika: vliv médií (a medializované politiky) na vývoj lexikálních významů a jeho dynamiku.16. Vliv cizích jazyků na řeč českých médií: nejčastější oblasti průniků.17. Možnosti a meze mediální výchovy na 2. a 3. stupni škol, role výuky mateřského jazyka.18. Mediální výchova jako posilování rolí občanských, voličských, spotřebitelských.

Garant

PhDr. Jan Horálek, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jan Horálek, Ph.D.