Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Slovanské reálie - Bc. (KBO / 0259)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 0259 - Slovanské reálie - Bc., Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Slovanské území dnes a jeho vývoj od 5.- 20. století. Sousedé Slovanů, stěhování, vznikání a zanikání státních útvarů, náboženský rozkol v 11. století a jeho dlouhodobé důsledky pro celou Evropu. Zvláštní důraz na 20. století. Sebereflexe Slovanů - pan-slavismus. Organizační otázky.2. Slovanské národy, makro-národy a mikro-národy - jejich dnešní stav a retrospektiva. Slovanské národy, které existovaly na dnešním neslovanském území, slavizace území neslovanských.3. Rusko jako největší země světa a její národnostní pestrost. Její řešení ve 20. století - srovnání s USA. Normanský a východní prvek v jejich formování. Doktrína "třetího Říma" a vznik imperiální myšlenky, expanze - přání a realita. Rusko - retardér či promotor evropeizace? Drama 20. století - od carismu až po pád bolševismu. Důsledky jeho devastace.4. Vznik jedné z nejmohutnějších kultur Evropy: literatura (Puškin, Lermontov, Gogol; Dostojevskij, Tolstoj, Čechov; Majakovskij, Šolochov, Pasternak) - hudba (Čajkovskij, Rimskij-Korsakov, Prokofjev, Šostakovič), divadlo a balet, malířství. Pojem "ruské duše", postoj k Evropě: západnictví a slavjanofilství. Role církve. Česká účast v kulturním dění.5. Západní Rus (Bělorusko, Ukrajina) -"mladší bratři". Ruská teorie jediné Rusi a jediného národa v průběhu věků i ve 20. století. Polsko-litevská unie (14.-18. stol.) a její role v evropeizaci tohoto areálu. 20. století včetně stalinizace a 2. světové války. Nedávná historie - problémy rusifikace a derusifikace. Je "návrat do Evropy" možný?6. Kultura a jazyk Ukrajinců a Bělorusů a jejich role v přežití. Církevní uspořádání - západ či východ? Česká role v přežití Bělorusů (F. Skaryna a běloruská emigrace) a Ukrajinců (meziválečná republika).7. Polsko jako potenciální velmoc střední Evropy. Česká účast jako součást evropeizace (křesťanství, vzdělání, jazyk). Podíl východních zemí v rámci Unie (Litva, Bělorus, Ukrajina). Historie - časy dobré (Unie) a zlé (dělení, světové války).8. Slovensko - odvěký boj za vlastní identitu a státnost (vlastní jazyk - 19. stol., vlastní stát 20. stol.). Úloha Uherska, srovnání s Chorvatským státem v rámci Uherské říše. 20. století - od nestátnosti až po nezávislost a členství v Evropské unii. Hlavní postavy kulturní historie. Česká účast.9. Balkán a jeho národnostní pestrost, úloha Slovanů v něm. Národy malé a velké.Vlivy jižní (křesťanské - byzantské), východní (státní - turecké), západní (kulturní - evropské). Balkán jako politický oříšek pro Evropu a proč.10. Jugoslávie jako centrální mocnost Balkánu. Počátky - ilyrismus (léta 1830.-40.). Jugoslávský sen - vznik, vývoj a pád (1918-1990). Národnostní mozaika a důsledky rozpadu. Národnostní a jazyková politika. Kolik jazyků?11. Bulharsko jako nejstarší slovanská říše (7. století), příchod volžských Bulharů, slavizace (staroslověnština = kult starobulharštiny) a s tím spojená christianizace. Dnešní vize této tradice a její důvody. Osmanský středověk (14.-19. století). Kultura, náboženství, jazyk a vzdělání, česká role (historik K. Jireček, malíř J. Mrkvička, pražští studenti aj.).12. Srbsko - rozmach a pád (14. stol.), turecká nadvláda (15.-19. století). Ilyrismus jako vůdčí myšlenka kulturní a jazykové emancipace (V.Karadžić). 20. století od "imperiálního" národa jihoslovanské říše až po její rozklad, jejíž poslední epizoda se odvíjí před našima očima (ztráta Kosova jako národní trauma). Problém Bosny a její vývoj (různost národností a náboženství). Problém Černé Hory - samostatnost "malého národa" 700 tis. obyv.). Kultura (zejména lidová) a jazyk jako hlavní nositel národní identity.13. Chorvatsko - nezávislá identita uvnitř Uherska.Západní orientace se slovanským zabarvením. Ilyrismus. Dalmácie, její slavizace, její role v kulturním vývoji (glagoláši, divadlo). Literatura (Hektorović, Gundulić, Nazor, Krleža). České souvislosti (dvůr Václava II., Karel a Emauzy, Vrančićův slovník).14. Státy malých národů: Slovinsko a Makedonie, společné a velmi různé.

Získané způsobilosti

V tomto kursu se posluchač seznámí s problematikou Slovanstva jakožto jednoho z klíčových kamenů Evropy jak po stránce kulturní, náboženské, jazykové, tak i politické. Zvláštní pozornost bude zaměřena kulturní jedinečnosti Slovanstva, jejichž jazyky jsou si nejbližší, jejichž kulturní instituce, alespoň podle evropských měřítek, se však vyznačují největší pestrostí. Problém vládnoucích etnik, států a jazyků, tzv. makro-národů (k nimž patří Rusko a historicky i Polsko) a naopak národů ohrožených, mikro-národů (Lužičané, Rusíni) má být úvodem do problematiky celoevropské solidarity, jíž se Evropská unie legitimuje jako hlavní hnací síla na cestě k moderní Evropě 21. století.

Literatura

Kolektiv autorů. Serie Dějiny států (nakladatelství Lidové Noviny): Dějiny Běloruska, Dějiny Bulharska, Dějiny jihoslovanských zemí, Dějiny Makedonie, Dějiny Polska, Dějiny pobaltských zemí, Dějiny Ruska, Dějiny Srbska. Praha 1998 - 2008. Praha. Pešková, M (ed.). Slovanské národy dnes. Plzeň, 2006. Kolektiv autorů. Encyklopedie Diderot. Kolektiv autorů. Ottův slovník naučný. Zahraniční tisk a zdroje podle možností posluchačů. Malinevská, N. Ukrajinské reálie I. Olomouc, 2003. www.navychod.cz (on-line verze časopisu). Stěpanova, L. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc, 2002.

Požadavky

Temata 3.-13. budou probírána za účasti posluchačů (referáty + handouty, písemná práce). Každé téma bud probíráno nejméně dvěma posluchači (konečný rozvrh podle počtu posluchačů). Písemná zkouška.Vlastní písemnou prací na vybrané téma.Zkouška: témata přednášek

Garant

prof. PhDr. Jiří Marvan, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Jiří Marvan, Ph.D.PhDr. Zdeněk Valenta, Ph.D.