Předmět PVK - Aktuální problémy didaktiky LV (KBO / 0425)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 0425 - PVK - Aktuální problémy didaktiky LV, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.-2. Reflexe soudobých paradigmat didaktiky literární výchovy3.-4. Analýza faktorů ovlivňujících institucionální literární výchovu5.-6. Didaktická literární komunikace jako typ metakomunikace (vybrané přístupy k di-daktické interpretaci uměleckého textu)7.-8. Fenomén dětských (žákovských) pojetí a jeho úloha v procesu literárního vzdělávání9.-10. Individuální interpretační schéma žáka jako segment vnitřního poznatkového sys-tému11.-12. Porozumění uměleckému textu jako konstruktivistický problém13.-14. Vybrané publikace k úloze žákovských pojetí při didaktické interpretaci umělec-kého textu
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je obohatit studenty o poznání aktuálních přístupů didaktiky literární výchovy, a to i ve vztahu k ostatním oborovým didaktikám. Cílem seminářů by mělo být seznámení studentů se základní didaktickou literaturou, s teoretickými trendy v literární výchově (výuce literatury) a s možnostmi jejich využití v pedagogické praxi.
Literatura
ISER, W. Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. Brno: Host, 2001. Lederbuchová, L. Didaktická interpretace jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I a II (Plzeň 1995, 1997). LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU v Prešove, 2003. NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy: čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií: z praxe pro praxi. Praha, Univerzita Karlova, 2004. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. GAVORA, P. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: Enigma, 2008. HELD, Ľ., PUPALA, B. Didaktické aplikácie Piagetovej psychológie. Pedagogická revue,vol. 44, no. 7, s. 505, 1992. DOULÍK, P. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství : aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství prepubescentnío dítěte. Praha: Albatros, 1971. Kožmín, Z. Interpretace básní. Brno. 1997. DOULÍK, P., ŠKODA, J. nad základními aspekty konstruktivistického pojetí výuky. Pedagogická revue, roč. 55, č. 5, str. 470-488, 2003. INGARDEN, R. O poznávání literárního díla. OBERT, V. Problémy didaktiky literatúry. Bratislava, 1979. Chaloupka, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha, 1982. BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Nakl. Fraus, 2002.
Požadavky
Docházka na semináře v požadované výši. Tj. povoleny jsou maximálně 2 neomluvené absence.2. Aktivní účast na seminářích (Plnění zadaných úkolů, příprava témat na seminář, aktivní zapojování do diskusí.)3. Včasné odevzdání vypracovaných prací podle dohodnutého zadání.4. Splnění závěrečného zápočtového testu s minimální úspěšností 70% (pouze bude-li nutné vzhledem ke špatné práci či pasivní účasti na seminářích).
Garant
Mgr. Pavel Martinec
Vyučující
PhDr. Václav Jindráček, Ph.D.Mgr. Pavel Martinec