Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika jazyka (KBO / 4102)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 4102 - Didaktika jazyka, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:1. Celková charakteristika vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura, jeho složky a jejich integrace.2. Vymezení a principy RVP v systému kurikulárních dokumentů. Očekávané výstupy / cíle, učivo a prostředky ve vyučování češtině podle stupňů školy. Charakteristika ŠVP. Klíčové kompetence žáků na příslušném stupni školy.3. Pojetí jazykového vyučování z hlediska vývojového a jeho představitelé.4. Současné pojetí výuky. Osobnost učitele českého jazyka a jeho předpoklady.5. Proces vytváření vědomostí ve vyučování češtině - předpoklady osvojení jazykových kompetencí a performancí.6. Příprava na vyučovací hodinu českého jazyka.7. Metody a postupy práce oživující výuku a podporující kreativitu žáka v hodinách českého jazyka.8. Vybrané problémy z výuky různým jazykovědným disciplínám (zvláště fonetika, morfologie, lexikologie, slovotvorba, syntax) a jejich řešení.9. Pojmy - termíny a poučky ve vyučování češtině. Některé aspekty tvorby a změn školské terminologie; stav současné jazykovědné terminologie, nosnost termínů z hlediska příslušného stupně školy. Místo definic a pouček ve výuce. Algoritmus.10. Zásady uplatňované ve vyučování českému jazyku.11. Poznávací procesy uplatňované a rozvíjené ve vyučování českému jazyku.12. Čeština jako prostředek interkulturní komunikace ve škole.13. Výuka češtiny jako cílového (druhého) jazyka z pohledu žáků-cizinců.14. Hodnocení a klasifikace žáků v předmětu Český jazyk a literatura.Témata seminářů:1. Organizace jazykového vyučování, plánování, typy a struktura vyučovacích hodin mateřštiny.2. Práce pedagoga podle RVP/ŠVP v hodinách českého jazyka v praxi. Volba prostředků vedoucích k dosažení čekávaných výstupů na příslušném stupni školy.3. Učebnice českého jazyka pro příslušný stupeň školy. Práce učitele podle různých řad učebnic v konkrétním ročníku v hodinách českého jazyka. Využití pomůcek a doplňujících materiálů ve výuce.4. Náslech vyučovací hodiny českého jazyka, zápis z náslechové hodiny.5. Analýza náslechové hodiny českého jazyka.6.-12. Příprava pedagoga na vyučovací hodinu českého jazyka. Cvičné metody, postupy a formy v jazykovém výcviku. Realizace/imitace části vyučovací hodiny a jazykových cvičení - výstupy posluchačů v semináři.13. Hodnocení a klasifikace žáků (včetně žáků-cizinců) v českém jazyce. Opravy mluvených a psaných projevů žáků (mluvní cvičení, diktáty, gramatická cvičení, kontrolní práce).14. Didaktický test.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní znaky, principy a pojetí jazykového vzdělávání na příslušném stupni školy, definovat a analyzovat specifické rysy moderní výuky českého jazyka a zhodnotit její důležitost pro osobnostní rozvoj žáka. V oblasti dovedností umí posluchač vyřešit problematické jevy ve výuce českého jazyka na příslušném stupni školy, navrhnout a posoudit různé metody a formy práce, zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež vedou ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP. Student umí vytvořit a podrobně zpracovat přípravy na vyučování, simulovat a analyzovat dílčí jazyková cvičení a vyučovací hodiny jako celky, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle učebnicových řad pro příslušný stupeň školy a vytvářet vhodné doplňující materiály a pomůcky pro výuku. Umí správně opravit mluvený i psaný jazykový projev žáka a ohodnotit žáka z daného předmětu.

Literatura

Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. Hauser, P. a kol. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: MU, 2007. Kostečka, J. Do světa češtiny jinak. Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany: H & H, 1993. Mareš, J. - Křivohlavý, J. - Baran, P. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 2005. Čechová, M. - Oliva, K. - Nejedlý, P. Hrátky s češtinou II. Praha: SPN, 2007. Pastyřík, S. Selecta didactica. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. Víška, V. Vybrané aktivizující metody výuky v hodinách českého jazyka na ZŠ. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.

Požadavky

docházka aktivita samostatný výstuptest

Garant

doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.