Předmět Didaktické interpretace (KBO / 4104)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 4104 - Didaktické interpretace, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Didaktická interpretace v literární výchově ve škole. Sekundární literatura k tématu komunikační koncepce literární výchovy. Didaktická interpretace a předmět Český jazyk a literatura v systému platných kurikulárních dokumentů.2. Funkce didaktické interpretace uměleckého textu a determinanty jejího využití na úrovni základní a střední školy. Zásady (principy) didaktické interpretace.3. Teoretická a metodologická východiska didaktické interpretace uměleckého textu v komunikačně pojaté literární výchově. Teoretická charakteristika četby, recepce, percepce, apercepce, konkretizace uměleckého textu. Výzkumy čtení a čtenářství.4. Rozvoj a kultivace čtenářství žáka v jednotlivých fázích recepce uměleckého textu. Přístupy k didaktické interpretaci na úrovni základní a střední školy. Fáze evokace - uvědomění si významu - reflexe. Program RWCT, postupy dílny čtení, tvořivá dramatika, reflektivní a sebereflektivní činnost v didaktické interpretaci (otázka autoregulace učení a metakognice).5. Literárněvědná interpretace a možnosti didaktizace. Zásada interpretačního postupu od intuitivních představ k analytičtější interpretaci v postupné a opakované četbě. Rozvíjení percepčních a responzních čtenářských aktivit.6. Možnosti rozvoje žákova čtenářství v percepční a apercepční fázi recepce prózy a poezie.7. Možnosti rozvoje žákova čtenářství v interpretační a konkretizační fázi recepce prózy a poezie.8. Didaktická interpretace vybraných epických žánrů ze zvolených period vývoje české i světové literatury. Didaktizované ukázky románu a eposu v čítankách základní a střední školy.9. Možnosti didaktické interpretace střední a drobné epiky u žáků základních a středních škol.10. Možnosti a podoby didaktického rozvíjení žákovské recepce lyrických žánrů u prepubescentních a pubescentních čtenářů. Výzkumy recepce lyrické poezie.11. Možnosti a podoby didaktického rozvíjení žákovské recepce lyrických žánrů u adolescentních čtenářů. Interpretace lyrických žánrů na úrovni střední školy.12. Didaktický přístup k interpretaci dramatických žánrů. Využití tvořivé dramatiky.13. Didaktická interpretace čítankových a mimočítankových textů. Otázka literárního kánonu. Přístup k interpretaci čítankových ukázek na základní a střední škole.14. Závěrečný test.
Získané způsobilosti
Student rozumí problematice prepubescentního, pubescentního a adolescentního čtenářství; rozlišuje literárněvědnou, čtenářskou a didaktickou interpretaci uměleckého textu; v modelových situacích řídí didaktickou interpretaci a zohledňuje její funkce, faktory a principy; je schopen aplikovat metodiku didaktické interpretace s ohledem na čtenářskou kompetenci žáků základní, resp. střední školy a vzhledem k povaze uměleckého textu (s ohledem na žánrové, významově kompoziční či jazykově stylizační kvality); student se orientuje v dostupné odborné didaktické literatuře, v systému platných kurikulárních dokumentů a v možnostech, které nabízejí metody komunikačně pojatého vyučování.
Literatura
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I., II. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. Gejgušová, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009. Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU, 2003. Hník, O. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Prešovská univerzita, 2003. Košťálová, H. - Šafránková, K. - Hausenblas, O. - Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. Lederbuchová, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. Vala, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Hanex, 2011. Chaloupka, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1995. Beránková, E.:. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. Kožmín, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, Dítě. Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění I. Praha: UK - PF, 2001.
Požadavky
docházka aktivita samostatný výstuptest
Garant
PhDr. Martin Fibiger, Ph.D.