Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Lingvistická analýza textu (KBO / 4108)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 4108 - Lingvistická analýza textu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíl semináře. Doporučená literatura. Metody samostatné práce a spolupráce. Úloha jazykových rozborů - cíl, nebo prostředek? Jazykové testování (na středních a vysokých školách). Zadání seminární práce. Požadavky na zkoušku.2. Jazykové roviny a diferenciace jazykových rozborů ve škole základní a střední. Jazyková analýza jako cesta k vyřešení úkolu nebo problému. Jazykový rozbor jako nástroj k rozvoji myšlení. Zvuková a grafická rovina jazyka jako předmět jazykového rozboru.3. Slovotvorný rozbor a morfematický rozbor. Proč se často nerozlišují? Terminologické rozlišení. Slovotvorná a onomaziologická analýza a jejich užitečnost v praxi. Interdisciplinární vztahy (ortoepie, ortografie, slovotvorba, morfologie).4. Morfologické kategorie v tvaroslovných rozborech. Souvislosti s výukou cizím jazykům a češtině. Interdisciplinární vztahy (ortoepie, ortografie, slovotvorba, morfologie, syntax).5. Spojitost slovotvorby, morfologie a syntaxe: jak se poznatky ze slovotvorného rozboru uplatňují v detailnějším poznání jevů morfologických a syntaktických?6. Syntaktický rozbor a intelektuálně náročnějšího textu: z hlediska a) tvůrce, b) příjemce textu. Na co soustředit pozornost na SŠ?7. Stylistický rozbor textu publicistického a odborného na ZŠ a SŠ.8. Komplexní jazyková analýza textu jako završení poznání jazykového systému a jeho fungování v komunikaci. Propojení teoretického výkladu jevů různých jazykových rovin ve vzájemných vztazích.9. Komplexní jazyková analýza jako poznání potencí jazyka a jeho uživatelů.10. Výběr vhodných textů ze všech stylových oblastí. Kritéria pro didaktickou úpravu textu. Obsah a rozsah úkolů a jejich formulace. Opravy komplexních rozborů.11.-12. Jazykové rozbory a testování znalostí a dovedností žáků. Maturitní testy.13. Diskuse o vybraných seminárních pracích.14. Diskuse o vybraných seminárních pracích.

Získané způsobilosti

Student si uvědomuje úlohu lingvistických rozborů ve výuce češtiny na jednotlivých stupních a typech škol; dokáže vybrat text, který nabízí vhodné jazykové jevy ze všech jazykových rovin v přiměřené náročnosti; dokáže formulovat úkoly různými způsoby, předvídat případné chyby, reagovat na ně a ve spolupráci se žáky se dobrat zjištění, kde se stala chyba, jak ji odstranit a jak jim předcházet.

Literatura

Kostečka, J. - Brož, F. Český jazyka a literatura. Sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky. Vyšší obtížnost. Praha: Tauris, Ústav pro informace ve vzdělání, 2001. Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. Čechová, M. - Oliva, K. - Nejedlý, P. Hrátky s češtinou II. Praha: SPN, 2007. Fucimanová, M. Testy z českého jazyka. Příprava k maturitě. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2003. Šebesta, K. Všestranná analýza textu na střední škole. Český jazyk a literatura, roč. 55, č. 1, s. 4-9. 2004.

Požadavky

1. Soustavná příprava na všechny semináře.2. Aktivita na každém semináři.3. Úroveň příspěvků zpracovaných pro seminář.4. Úspěšné absolvování všech kontrolních testů.

Garant

doc. PhDr. Ludmila Zimová, CSc.