Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie spisovného jazyka I (KBO / 4114)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 4114 - Teorie spisovného jazyka I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvodní seminář: seznámení s problematikou a logistikou univerzitního předmětu.2. Čeština jako artefakt tisíciletí (800-1800).3. Počátky moderní češtiny - 19. století. Přelom století jako konečná fáze obrození. Celonárodní gramotnost.4. Meziválečná fáze, nové požadavky samostatného státu, staré (purismus) a nové (světovost Pražské školy).Teorie jazykové kultury a vzorného autora (K. Čapek).5. Postavení češtiny za německé okupace - dovolené a nedovolené.6. Pozitiva a negativa ve vývoji společnosti a jazyka let 50. a 60.7. Čeština let 70. a 80. Ideologická koncepce "demokratizace" jako tlustá čára za "kapitalistickou" minulostí.8. Vývoj od let 90. Nová postsocialistická demokracie v jazyce. Role médií, neintervence češtinářů.9. Pojem jazykové ekologie. Jazyková etika a její česká tradice.10. Současná stratifikace jazyka: dialekty, obecná čeština, mikrojazyky, problematika česko-slovenštiny.11. Jazykové styly praktické i nadstandardní, jejich role ve společnosti a jejím rozvrstvení.12. Účast cizích jazyků, včetně slovenštiny - pozitiva a negativa.13. Otázka zániku jazyků - přežije čeština 21. století?14.Integrace evropských jazyků: jazykový euroareál, místo češtiny jako eurojazyka slovanského.

Získané způsobilosti

Absolvent tohoto kursu si odnáší do své životní praxe ucelené vědomí o významu spisovné češtiny jako stěžejního útvaru národního jazyka, jeho realitu jako základní prostředek písemné komunikace a veřejného (tedy i pedagogického) projevu, zároveň však jako prostředek národní identity, včetně funkce reprezentativní a eurolingvistické.

Literatura

Marvan, J. Cesty ke spisovné češtině. Prvních tisíc let (800-1800). Ústí nad Labem: UJEP, 2006. Daneš, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2004. Marvan G. J.:. Evropa pro Evropany skrze jejich jazyk. Společná Evropa po staletí - prizmatem češtiny in Marvan, G.J.: Introducing Europe to Europeans through their language. One Europe for centuries - The Euro-Czech view, s. 95-107. Praha: FF UK, 2008. Jančáková, J. a kol. (eds.). Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: FF UK, 1995.

Požadavky

docházka aktivita samostatný výstuptest

Garant

prof. PhDr. Jiří Marvan, Ph.D.