Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie spisovného jazyka II (KBO / 4121)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 4121 - Teorie spisovného jazyka II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Jazyk spisovný a kulturní jazyk předpísemný - jeho dnešní přítomnost.2. První jazyk domácí - českoslověnština jako protomodel zachování etnoidentity.3. Modely spisovného jazyka: purismus a přístup historický, funkční strukturalismus - přístup synchronní, přístup "poststrukturalistický" (pragmatický), přístup otevřený. Model: vývoj teorie pravopisu.4. Místo spisovné češtiny v kontextu celonárodního jazyka, její stěžejní místo jako jediného útvaru celonárodního.5. Spisovný jazyk a problematika obecné češtiny.6. Horizontální a vertikální stratifikace národního jazyka. Útvary strukturní a nestrukturní.7. Stratifikace spisovného jazyka: hypostandard - vlastní standard - hyperstandard, jejich vlastnosti a jejich místo v národním jazyce, jejich aplikace v jednotlivých fázích školského systému.8. Priorita písma v jazyce spisovném - úkol grafiky morfologický a textologický (včetně problému interpunkce). Evropský kontext grafiky a gramotnosti.9. Otázka úzu - normy - kodifikace, jejich teorie a vztah ke spisovnosti. Problém kodifikačních příruček.10. Čeština jako euro-jazyk - její místo v Evropském jazykovém areálu: jazyk západní či slovanský? Role češtiny v budování jiných euro-jazyků.11. Tradice Pražské školy - otázka jazykové kultury. Teorie sociolingvistická (vliv společnosti na jazyk) a lingvosociologická (vliv jazyka na společnost). Role jazyka pro utváření, existenci a uchování etnoidentity.12. Vývoj pražského pojetí jazyka (rozdíl mezi jazykovým systémem a jazykem), jazyk jako životní prostředí, budování individuální spisovnosti jako jeden ze základních faktorů kulturního a intelektuálního vzdělání jednotlivce. Dopad na jeho emocionální a duchovní vývoj. Role školy (empatie jazyka a empatie učitele).13. Další funkce spisovného jazyka: komunikační (jazykové styly praktické a estetické), reprezentativní a evropeistická (plánování jejího vývoje v integrovaném prostředí evropském).14. Čeština a její budoucnost - klíčová role češtiny spisovné.

Získané způsobilosti

Student se umí orientovat v teoretických otázkách spisovnosti a jejího pojetí, umí sledovat vývojové tendence současného spisovného jazyka, zaujímat postoje k otázkách jazykového vývoje v současnosti, dbát o kulturu jazyka a řeči.

Literatura

Marvan, J. Cesty ke spisovné češtině. Prvních tisíc let (800-1800). Ústí nad Labem: UJEP, 2006. Daneš, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: SPN, 2011. Čermák, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2004. Marvan G. J.:. Evropa pro Evropany skrze jejich jazyk. Společná Evropa po staletí - prizmatem češtiny in Marvan, G.J.: Introducing Europe to Europeans through their language. One Europe for centuries - The Euro-Czech view, s. 95-107. Praha: FF UK, 2008. Jančáková, J. a kol. (eds.). Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: FF UK, 1995.

Požadavky

docházka aktivita samostatný výstuptest