Předmět Didaktika literatury I (KBO / 4132)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 4132 - Didaktika literatury I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Didaktika literatury jako speciální didaktika. Učitel literatury, učební knihy, dokumenty.2. Vyučovací hodina, její typy, struktura.3. Rozvržení učiva.4. Plánování učiva - příprava na vyučovací hodinu.5. Cíle vyučování literatuře.6. Přehled a obsah tematických celků.7. Motivace, její druhy, aktivizující metody.8. Možnosti interpretace narativního textu.9. Kritické myšlení: otázky k interpretaci textu.10. Práce s lyrickým textem.11. Komunikativní, čtenářské pojetí literární výchovy.12. Tvořivost a její výcvik prostřednictvím literární výchovy.13. Četba, její funkce, smysl. Čtenářské záznamy.14. Způsoby hodnocení a klasifikace.
Získané způsobilosti
V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní znaky, principy a pojetí jazykového vzdělávání na příslušném stupni školy, definovat a analyzovat specifické rysy moderní výuky českého jazyka a zhodnotit její důležitost pro osobnostní rozvoj žáka. V oblasti dovedností umí posluchač vyřešit problematické jevy ve výuce českého jazyka na příslušném stupni školy, navrhnout a posoudit různé metody a formy práce, zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež vedou ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP. Student umí vytvořit a podrobně zpracovat přípravy na vyučování, simulovat a analyzovat dílčí jazyková cvičení a vyučovací hodiny jako celky, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle učebnicových řad pro příslušný stupeň školy a vytvářet vhodné doplňující materiály a pomůcky pro výuku. Umí správně opravit mluvený i psaný jazykový projev žáka a ohodnotit žáka z daného předmětu.
Literatura
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995. Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997. Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: UK - PF, 2004. Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK - PF, 2001. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU, 2003. Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění I. Praha: UK - PF, 2001. Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění II. Praha: UK - PF, 2004.
Požadavky
docházka aktivita samostatný výstuptest
Garant
PhDr. Martin Fibiger, Ph.D.