Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika literatury I (KBO / 4132)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 4132 - Didaktika literatury I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika literatury jako speciální didaktika. Učitel literatury, učební knihy, dokumenty.2. Vyučovací hodina, její typy, struktura.3. Rozvržení učiva.4. Plánování učiva - příprava na vyučovací hodinu.5. Cíle vyučování literatuře.6. Přehled a obsah tematických celků.7. Motivace, její druhy, aktivizující metody.8. Možnosti interpretace narativního textu.9. Kritické myšlení: otázky k interpretaci textu.10. Práce s lyrickým textem.11. Komunikativní, čtenářské pojetí literární výchovy.12. Tvořivost a její výcvik prostřednictvím literární výchovy.13. Četba, její funkce, smysl. Čtenářské záznamy.14. Způsoby hodnocení a klasifikace.

Získané způsobilosti

V oblasti znalostí umí student vyjmenovat, popsat a vysvětlit základní znaky, principy a pojetí jazykového vzdělávání na příslušném stupni školy, definovat a analyzovat specifické rysy moderní výuky českého jazyka a zhodnotit její důležitost pro osobnostní rozvoj žáka. V oblasti dovedností umí posluchač vyřešit problematické jevy ve výuce českého jazyka na příslušném stupni školy, navrhnout a posoudit různé metody a formy práce, zvolit adekvátní metodické postupy (včetně alternativních přístupů), jež vedou ke splnění očekávaných výstupů/cílů podle RVP/ŠVP. Student umí vytvořit a podrobně zpracovat přípravy na vyučování, simulovat a analyzovat dílčí jazyková cvičení a vyučovací hodiny jako celky, koordinovat ve výuce různé činnosti, vyučovat podle učebnicových řad pro příslušný stupeň školy a vytvářet vhodné doplňující materiály a pomůcky pro výuku. Umí správně opravit mluvený i psaný jazykový projev žáka a ohodnotit žáka z daného předmětu.

Literatura

Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995. Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997. Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: UK - PF, 2004. Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: UK - PF, 2001. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU, 2003. Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění I. Praha: UK - PF, 2001. Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění II. Praha: UK - PF, 2004.

Požadavky

docházka aktivita samostatný výstuptest

Garant

PhDr. Martin Fibiger, Ph.D.