Předmět Didaktika jazyka (KBO / 6040)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 6040 - Didaktika jazyka, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Celková charakteristika vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura. Jeho složky a jejich vzájemné vztahy - jejich integrace.2. Cíle a obsah vyučování češtině podle stupňů školy. Charakteristika RVP a ŠVP.3. Teorie jazykového vývoje z hlediska vlivů různých faktorů (se zaměřením na příslušný stupeň školy).4. Komunikační a jazyková výchova z hlediska ontogenetického vývoje řeči žáka (se zřetelem k příslušnému stupni školy).5.-6. Proces vytváření vědomostí ve vyučování češtině - předpoklady osvojení jazykových kompetencí a performancí7.-8. Pojmy - termíny a poučky ve vyučování češtině: Některé aspekty tvorby a změn školské terminologie; stav současné jazykovědné terminologie, nosnost termínů z hlediska příslušného stupně školy. Místo definic a pouček ve výuce. Algoritmus.9.-12. Vybrané problémy z výuky různým jazykovědným disciplínám (zvláště morfologie, lexikologie, slovotvorba, syntax) a jejich řešení.13.-14. Metody a postupy práce oživující výuku a podporující kreativitu žáka.
Získané způsobilosti
Uplatnit lingvodidaktické poznatky ve výuce českého jazyka.
Literatura
Čechová, M. - Styblík, V. Čeština a její vyučování. Praha. 1998. Čechová, M. - Styblík, V. Didaktika českého jazyka. Praha, 1989. Kostečka, J. Do světa češtiny jinak. Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany. 1993. Mareš, J.- Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno 1995. Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha. 1998. Svoboda, K. Didaktika českého jazyka a slohu. Praha. 1977. Hubáček, J. Didaktika slohu. Praha, 1991. Čechová, M. - Oliva, K. Hrátky s češtinou. Praha, 1993.
Požadavky
Zápočet: Pravidelná účast na semináři, aktivita, seminární práce.Tematické okruhy ke zkoušce:Místo termínů, pouček a definic ve vyučování češtině. Změny termínů z hlediska vyučování.Sémantické a funkční hledisko ve vyučování češtině, nejen v oblasti lexikologie.Rozvíjení slovní zásoby žáků, zvl. Sémaziologická a onomaziologická cvičení.Frazeologie a její pěstování ve vyučování.Poznávání způsobů obohacování slovní zásoby, zvl. Tvoření slov. Posuzování nově vznikajících slov a slov. Spojení z hlediska funkčnosti a systémovosti, vše z hlediska vyučování.Postavení gramatiky v systému komunikační a jazykové výchovy a vzdělání. Praktické využití gramatiky.Slovní druhy - principy třídění, algoritmus určování slovních druhů.Morfologie formální - cíl: pochopit dynamiku vývoje slovních tvarů.Skloňování a časování z hlediska vyučování. Algoritmus určování slovesných tříd a vzorů.Neohebné slovní druhy - funkce a určování.Vztahy morfologie a syntaxe z hlediska vyučování.Skladba - vztah klasické a valenční syntaxe ve vyučování.Algoritmus určování větných členů a vedlejších vět.Místo valenční teorie ve vyučování, využití valenční teorie v komunikační výchově žáka.Stavba textu a syntax nadvětná: aktuální členění, tematické posloupnosti, prostředky návaznosti textu (konektory) - z hlediska tvorby žákovského projevu.Zvuková stránka slova, věty a textu ve škole (především praktické způsoby pěstování).Pravopis, zvláště způsoby jeho cvičení.
Garant
Mgr. Vladimír Trpka