Předmět Didaktika jazyka (KBO / 6065)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / 6065 - Didaktika jazyka, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Celková charakteristika vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura. Jeho složky a jejich vzájemné vztahy - jejich integrace.2. Cíle a obsah vyučování češtině podle stupňů školy. Charakteristika RVP a ŠVP.3. Teorie jazykového vývoje z hlediska vlivů různých faktorů (se zaměřením na příslušný stupeň školy).4. Komunikační a jazyková výchova z hlediska ontogenetického vývoje řeči žáka (se zřetelem k příslušnému stupni školy).5.-6. Proces vytváření vědomostí ve vyučování češtině - předpoklady osvojení jazykových kompetencí a performancí7.-8. Pojmy - termíny a poučky ve vyučování češtině: Některé aspekty tvorby a změn školské terminologie; stav současné jazykovědné terminologie, nosnost termínů z hlediska příslušného stupně školy. Místo definic a pouček ve výuce. Algoritmus.9.-12. Vybrané problémy z výuky různým jazykovědným disciplínám (zvláště morfologie, lexikologie, slovotvorba, syntax) a jejich řešení.13.-14. Metody a postupy práce oživující výuku a podporující kreativitu žáka.
Získané způsobilosti
Uplatňovat lingvodidaktické poznatky a dovednosti ve výuce českého jazyka.
Literatura
Kostečka, J. Do světa češtiny jinak. Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany. 1993. Mareš, J. - Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Praha 1993. Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha. 1998. Čechová, M. Mluvnické kategorie podstatných jmen. Praha. 1976. Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha. 1999. Svoboda, K. Didaktika českého jazyka a slohu. Praha. 1977. Čechová, M.- Oliva, K. Hrátky s češtinou. Praha. 1993. Hausenblas, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha 1992.
Požadavky
Komunikační a gramatické pojetí vyučování češtině.Spisovnost a nespisovnost z hlediska školy. Obecná čeština a dialekt ve škole.Vyučování češtině z vývojového hlediska.Vyučování češtině z konfrontačního hlediska (výuka mateřštině u nás a v různých zemích).Diferenciace ve vyučování češtině na různých stupních a typech škol.Alternativní školství a vyučování češtině.Složky vyučování češtině a jejich vztahy.Místo a význam RVP, ŠVP, učebnic, metodických příruček a pomocných knih ve vyučování češtině.Učitelova příprava na vyučování. Sebevzdělávání učitele češtiny.Učitel češtiny, požadavky na něho kladené, jeho vlastnosti.Didaktika češtiny (teorie vyučování českému jazyku) jako interdisciplinární obor.Výzkum a výzkumné metody používané v teorii vyučování češtině. Učitel češtiny jako výzkumník.Čeština jako prostředek multietnické komunikace ve škole. Výuka češtiny jako cizího jazyka. Psycholingvistické aspekty vyučování češtině. Pěstování psychických procesů ve vyučování češtině. Transfer interference, inference aj.Motivace - její druhy a způsoby ve vyučování češtině.Produkce a recepce textu. Lokuce, ilokuce, perlokuce ve vyučování češtině.Interpretace textu a jazykový rozbor.Text - učení - vyučování. Zprostředkovatelé textu.Porozumění a neporozumění textu i nedorozumění z hlediska výuky.Pedagogická komunikace ve vyučování češtině z pozice učitele a žáka.Umění vést dialog. Jeho místo ve vyučování.Formativní stránka vyučování češtině.Programové učení. Využití algoritmizace ve vyučování češtině.Hodnocení a klasifikace ve vyučování češtině.Místo termínů, pouček a definic ve vyučování češtině. Změny termínů z hlediska vyučování.Sémantické a funkční hledisko ve vyučování češtině, nejen v oblasti lexikologie.Rozvíjení slovní zásoby žáků, zvl. sémaziologická a onomaziologická cvičení.Frazeologie a její pěstování ve vyučování.Poznávání způsobů obohacování slovní zásoby, zvl. tvoření slov. Posuzování nově vznikajících slov a slov. Spojení z hlediska funkčnosti a systémovosti, vše z hlediska vyučování.Postavení gramatiky v systému komunikační a jazykové výchovy a vzdělání. Praktické využití gramatiky.Slovní druhy - principy třídění, algoritmus určování slovních druhů.Morfologie formální - cíl: pochopit dynamiku vývoje slovních tvarů.Skloňování a časování z hlediska vyučování. Algoritmus určování slovesných tříd a vzorů.Neohebné slovní druhy - funkce a určování.Vztahy morfologie a syntaxe z hlediska vyučování.Skladba - vztah klasické a valenční syntaxe ve vyučování.Algoritmus určování větných členů a vedlejších vět.Místo valenční teorie ve vyučování, využití valenční teorie v komunikační výchově žáka.Stavba textu a syntax nadvětná: aktuální členění, tematické posloupnosti, prostředky návaznosti textu (konektory) - z hlediska tvorby žákovského projevu.Zvuková stránka slova, věty a textu ve škole (především praktické způsoby pěstování).Pravopis, zvláště způsoby jeho cvičení.Aktivizující metody vyučování češtině. Jazykové hry ("hrátky s češtinou").Využití zajímavých jazykových jevů k oživení jazykové výuky, např. z oblasti onomastiky, etymologie, matem. Lingvistiky. Využití ČNK ve vyučování.Regionální zřetel ve vyučování češtině, zvl. praktické otázky, místo dialektů a dialektologie ve škole.Kreativita učitele a kreativita žáků při vyučování i mimo ně. Péče o talentované žáky (Olympiády).
Garant
Mgr. Vladimír Trpka