Předmět Současné edukativní trendy (KBO / D053)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBO / D053 - Současné edukativní trendy, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
V rámci předmětu budou diskutovány tyto okruhy témat:1. Neurofyziologické základy paměti a učení - mechanismy paměti, typy paměti, fyziologické faktory ovlivňující proces zapamatování, vztah mezi pamětí a učením.2. Styly učení - kognitivní styly, styly učení žáků, klasifikace stylů učení, vyučovací styly učitele, možnost ovlivňování stylů učení, efektivní využívání stylů učení v rámci edukačního procesu.3. Individuální charakteristiky učícího se jedince - vnitřní poznatkové systémy žáků, jejich utváření, geneze a ovlivňování, dětská pojetí a práce s dětskými pojetími ve vyučovacím procesu. Možnosti diagnostiky dětských pojetí.4. Didaktická rekonstrukce - způsoby přibližování vnitřních poznatkových systémů učícího se jedince k aktuálnímu stavu poznání. Metody efektivního učení a vyučování, prostředky didaktické rekonstrukce. Volba optimálních učebních a vyučovacích strategií.5. Možnosti praktického využití poznatků týkajících se mechanismů paměti a učení v rámci reálné školní výuky.
Získané způsobilosti
Student se orientuje v metodologii oboru.
Literatura
MORE, A., J. Learning Styles and the Clasroom. Vancouver: University Of British Columbia, 1993. Nakonečný, M. Motivace lidského chování. Praha. 1996. GREENFIELD, S., A. Myslenie a pamäť. In Ľudský mozog. Bratislava: Kalligram, 2001. VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971. Kulišťák, P. Neuropsychologie.1.vyd. Praha: Portál, 2003. 327 s. 2003. ISBN 80-7178-554-7.KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 2001. ISBN 80-244-0294-7.PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. Bertrand, Y. Soudobé vzdělávací teorie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. LAROCHELLE, M., BEDNARZ. N., GARRISON, J. (eds.). Constructivism and Education. Cambridge: University Press 1998, s. 43-60. CHOMSKY, N. Jazyk a zodpovednosť. Bratislava: Archa 1995. Learning and Instruction. GREDLER, M., E. Learning and instruction: Theory into practice. (5th Edition). Upper Saddle River: Prentice-Hall 2004. Learning and Memory. KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. 3. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Galén 2005. The International Journal of Learning. GAZZANIGA, M., S. The New Cognitive Neurosciences. 2nd Edition. Massachusetts Institute of Technology 2000.
Požadavky
Analýza individuálních stylů učení dle různých klasifikací u žáků vybrané školní třídy. Rozprava o výsledcích analýzy.
Garant
doc. PaedDr. Pavel Doulík, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Pavel Doulík, Ph.D.doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.