Předmět Didaktika HV III (KH1 / 4309)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KH1 / 4309 - Didaktika HV III, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Historické souvislosti hudby a pohybu (hudebně pohybové projevy, rituály, typy tanců - historický, dobový, společenský, lidový, figurální, country tanec apod.)2. Osobnosti hudebně pohybové výchovy. Elementární východiska, základní prvky a taneční prostředky.3. Obecná charakteristika hudebně pohybového vývoje dětí předškolního věku4. HPV v kontextu ostatních hudebně výchovných činností - vokálních, receptivních, instrumentálních (vymezení, možnosti integrace, využití v MŠ)5. Hudebně pohybové prostředky (držení těla, chůze, rytmická řeč těla, hra na tělo, pantomimické a taneční prostředky, improvizace)6. Metodika hudebně pohybových činností - základní hudebně pohybové formy a taneční choreografie (možnosti uplatnění v praxi MŠ, zařazení do RVP PV)7. Hudební díla s pohybovým projevem - hudba reprodukovaná, živá, vlastní interpretace (dětská říkadla, hry se slovy, rytmické figury, lidové písně, dětské písně, žánrová charakteristika písní)8. Podstata a význam Orffova Schulwerku - základní myšlenky, hudebně pedagogické pojetí hudby a pohybu9. Dětské hudební nástroje - Orffův instrumentář (historie vzniku a původu nástrojů, rozdělení, využití v praxi MŠ)10. Základní hudebně teoretické pojmy související s HPV (pulz, metrum, rytmus), hudebně pohybová a dramatická hra, námětové hry spojené s pohybem11. Kreativní integrace hudební, pohybové, výtvarné, literární složky (hudebně pohybová práce s rekvizitou)12. Muzikoterapeutické využití hudebně pohybových činností (využití ve speciálních zařízeních a MŠ)
Literatura
Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: ORLICE, 2002. Kulhánková, E. Hudebně pohybová výchova. Viskupová, B. Hudebně pohybová výchova a zpěv. Praha: SPN, 1989. D ANDREA, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha, Portál, 1998. Dimény, J. Zvuk jako hra (Praha, Panton, 1992). KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981. EBEN, P., FISCHER, V. - PALEČEK, J. Elce, pelce, kotrmelce. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál., 1998. ISBN 80-7178-264-5.KROSCHLOVÁ, E. Ladění. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 2006.
Požadavky
Aktivní účast na kontaktní výuce. Vytvoření seminární práce ve formě hudebně pohybového projektu na předem zvolené téma (word, powerpoint) - jeho odevzdání a uznání je podmínkou zapsání ke zkoušce. Obsahem - teoretická východiska hudby a pohybu ve spojení s praktickými návrhy HV činností, integrativní možnosti hudebně pohybové výchovy s vokálními, instrumentálními, receptivní činnostmi, integrace polyestetická (HV, VV, DV). Využití konkrétních nahrávek hudebních skladeb ve formě přílohy SP. Případně muzikoterapeutické využití hudební výchovy ve speciálních zařízeních a MŠ. Studijní opora dostupná na: https://moodle.pf.ujep.cz/course/view.php?id=517 Přístup pro hosty - heslo: host
Garant
PhDr. Dana Novotná, Ph.D.