Předmět Hudba pro děti I (KHV / 0107)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 0107 - Hudba pro děti I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Percepce hudby, její problematika v současné škole, specifika výběru skladeb.2. Percepční činnosti, aktivní pojetí, integrace s ostatními složkami hudební výchovy.3. Příprava učitele na hodinu Hv.4. Zvuk, tón, jejich vlastnosti. Výrazové prostředky hudby.5. Hudební řeč - výškový rozměr (melodie)6. Hudební řeč - časový rozměr (tempo, rytmus, takt, metrum)7. Hudební řeč - hloubkový rozměr (dynamika, barva)8. Barva lidského hlasu9. Barva hudebních nástrojů symfonického orchestru10. Vokální hudba11. Instrumentální hudba12. Komorní hudba13. Hudba pro orchestr
Získané způsobilosti
Student získá teoretické znalosti v oblasti hudby pro děti: hudebně vyjadřovací prostředky, formotvorné a stylotvorné principy, jevištní hudba apod. Naučí se tyto znalosti prakticky využít v hodině HV zaměřené na poslechové činnosti.
Literatura
Sedlák, F. Didaktika Hv 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1985, 1979. Herden, J. Elektronické nástroje v hudební výchově. Praha: Sdružení MAC, 2002. Herden,J. Hudba jako řeč Učebnice a metodické příručky pro 1.-5. ročník ZŠ. Herden, J., Kolář, J., Jenčková, E. Hudba pro děti. Horák, V., Koula, V. Hudba pro děti a mládež. Praha: SPN, 1976. Daniel, L. Kapitoly z metodiky Hv. Olomouc: PF UP, 1984. Herden,J. My pozor dáme a posloucháme. Poslech hudby - sborník příspěvků z konference PedF UK, Praha, 1998. Pecháček, S., Váňová, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2001. Ašenbrenerová, I. Camille Saint-Saëns-Karneval zvířat. Ústí n. L.: ALBIS, 2006. CD-ROM Skladatelé světové hudby. Praha: FRAGMENT, 1996. Hrčková, N. Dějiny hudby I. Evropský středověk. Praha: IKAR, 2003. Hrčková, N. Dějiny hudby II. Renesance. Praha: IKAR, 2005. Hrčková, N. Dějiny hudby VI. Hudba 20.století (1). Praha: IKAR, 2006. Hrčková, N. Dějiny hudby VI. Hudba 20.století (2). Praha: IKAR, 2007. Bernstein, L. Kniha o hudbě. Praha: NLN, 1996. Ašenbrenerová, I. Opera pro děti. Ústí n.L.: Acta universitatis Purkynianae č. 98 STUDIA MUSICA, 2004. Hostomská, A. Průvodce operní tvorbou. 6. vydání. Praha: SHV, 1964. Vrkočová, L. Slovníček základních hudebních pojmů. Praha, 1994. Waugh, A. Vážná hudba. Nový přístup k poslechu. Bratislava: Slovo, 1995. 1995. nullnullnullDimény, J. Zvuk jako hra (Praha, Panton, 1992). Navrátil, M. Dějiny hudby (podtitul - Přehled evropských dějin hudby). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. Praha: Supraphon, 1983. Herden, J. Hudba pro děti a mládež II. 1. svazek - Textová část. Praha: Univerzita Karlova, 1979. Herden, J. Hudba pro děti a mládež II. 2. svazek - notová příloha k textové části. Praha: Univerzita Karlova, 1979. Herden, J. Hudba pro děti I. Praha: Univerzita Karlova, 1978. Navrátil, M. Nástin vývoje evropské hudby 20.století. Fridman, L. Populární hudba. Ústí n. L.: Albis, 2007. Prchal, J. Populární hudba ve škole. Praha: Muzikservis, 1998. Koutský, J. Poslechové činnosti v hodinách Hv (komplet 3 CD). Liberec: Technická univerzita, 2002. Hurník, L. Tajemství hudby. Praha: Grada, 2000. KOLEKTIV AUTORŮ. The Billboard Illustrated Encyclopedia of Rock: Expanded and Updated Edition. Učebnice a metodické příručky hudební výchovy pro ZŠ, SŠ, ZUŠ. Hurník, I. Umění poslouchat hudbu. 6 CD. Praha: Supraphon, 2004.
Požadavky
Seminární práce v podobě písemné přípravy na hodinu HV poslechového typu, docházka, aktivita.
Garant
doc. PhDr. Ivana Ašenbrenerová, Ph.D.