Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Barokní instrumentální hudba

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.18 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Barokní instrumentální hudba

Navazuje na tradice benátské školy

Zdokonaluje se stavba nástrojů (Nicolo Amati, Antonio Stradivari)

Rozvoj nových forem:

  1. Sonáta

  1. Obsazení:

    1. sólová

    2. triová

  2. Druhy:

    1. Sonáta da chiesa

    2. sonáta da camera (allemande, courante, sarabanda, gigue)

Vrcholný představitel sonáty

Giuseppe Tartini

dílo: Ďáblův trilek g moll, Opuštěná Dido g moll

Další stěžejní představitelé J. S. Bach, G. F. Händel

2. polovina 18. stol. triová sonáta postupně ustupovala smyčcovému kvartetu

  1. Concerto grosso

tvořeno 2 nástrojovými skupinami

  1. Concertino

  2. Tutti

Představitelé: Antonio Vivaldi, J. S. Bach, G. F. Händel

  1. Sólový koncert

Vznikl z concerta grossa zúžením concertina na 1 nástroj

Hlavní představitelé J. S. Bach, G. F. Händel

  1. Orchestrální suita

Německo – variační suita, poté systém barokních tanců

Francie – Původně neustálený počet vět sestavovaný především z baletní hudby

Barokní cembalová skladba

Stává se oblíbeným nástrojem a uplatňuje se v sólové a komorní hře. Formy: barokní suity, formy varhaní – fuga, preludium, fantazie

Itálie: Domenico Scarlatti (Kočičí fuga)

Francie: Francois Couperin (kusy pro clavecin)

Jean Philippe Rameau

Německo: Johann Kuhnau (Sonáta, zápas davida s Goliášem)

J. S. Bach

Georg Philipp Telemann (opera Trpělivý Sokrates)

Barokní varhaní skladba

Navázala na tradice benátské školy, z forem je oblíben ricercar jako předchůdce fugy, dále toccata, a fantazie, také preludium, chorální předehra a passacaglia

Dietrich Buxtehude

J. S. Bach

Témata, do kterých materiál patří