3. Barokní instrumentální hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Barokní instrumentální hudba
Navazuje na tradice benátské školy
Zdokonaluje se stavba nástrojů (Nicolo Amati, Antonio Stradivari)
Rozvoj nových forem:
Sonáta
Obsazení:
sólová
triová
Druhy:
Sonáta da chiesa
sonáta da camera (allemande, courante, sarabanda, gigue)
Vrcholný představitel sonáty
Giuseppe Tartini
dílo: Ďáblův trilek g moll, Opuštěná Dido g moll
Další stěžejní představitelé J. S. Bach, G. F. Händel
2. polovina 18. stol. triová sonáta postupně ustupovala smyčcovému kvartetu
Concerto grosso
tvořeno 2 nástrojovými skupinami
Concertino
Tutti
Představitelé: Antonio Vivaldi, J. S. Bach, G. F. Händel
Sólový koncert
Vznikl z concerta grossa zúžením concertina na 1 nástroj
Hlavní představitelé J. S. Bach, G. F. Händel
Orchestrální suita
Německo – variační suita, poté systém barokních tanců
Francie – Původně neustálený počet vět sestavovaný především z baletní hudby
Barokní cembalová skladba
Stává se oblíbeným nástrojem a uplatňuje se v sólové a komorní hře. Formy: barokní suity, formy varhaní – fuga, preludium, fantazie
Itálie: Domenico Scarlatti (Kočičí fuga)
Francie: Francois Couperin (kusy pro clavecin)
Jean Philippe Rameau
Německo: Johann Kuhnau (Sonáta, zápas davida s Goliášem)
J. S. Bach
Georg Philipp Telemann (opera Trpělivý Sokrates)
Barokní varhaní skladba
Navázala na tradice benátské školy, z forem je oblíben ricercar jako předchůdce fugy, dále toccata, a fantazie, také preludium, chorální předehra a passacaglia
Dietrich Buxtehude
J. S. Bach