Předmět Práce se zdravot. postiž. dětmi I v MŠ (KPG / 0334)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 0334 - Práce se zdravot. postiž. dětmi I v MŠ, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Výchova a vzdělávání jako součást komprehenzivní péče o děti s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.2. Onemocnění nervové soustavy - přehled.3. Dětská mozková obrna - spastické formy, diparetický, hemiparetický a kvadruparetický vývoj dítěte.4. Nespastické formy dětské mozkové obrny.5. Další zdravotní postižení doprovázející dětské mozkové obrny.6. Příčiny vzniku dětské mozkové obrny, rizikové faktory. Rehabilitace a terapie při dětské mozkové obrně.7. Epilepsie.8. Záněty a nádory mozku dětského věku, mozková traumata. Míšní obrny, periferní obrny.9. Dystrofie a myopatie kosterního svalstva.10. Psychologické aspekty doprovázející postižení a nemoc. Poruchy řeči, komunikace a socializace dětí s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.11. Raná péče o děti tělesně a zdravotně postižené.12. Specifika vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.13. Speciální didaktické metody při vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných.
Získané způsobilosti
Student charakterizuje a vymezí zdravotní a tělesného postižení; popíše syndrom centrální parézy, zejména dětskou mozkovou obrnu; specifikuje jednotlivé formy DMO; popíše psychomotorický vývoj postiženého jedince; Student vymezí skupinu nejběžnějších chronických onemocnění, se kterými je možné se ve školní praxi setkat; vymezí rozsah a význam rané péče ve vztahu k jedincům s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním; specifikuje edukačními důsledky tělesného postižení a se systémem vzdělávání tělesně postižených osob v ČR
Literatura
VÍTKOVÁ, M. ET AL. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno: Paido, 1998. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9.KÁBELE, F. ET AL. Somatopedie. Praha: SPN, 1993. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ. L., ET AL. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2005. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.FISCHER, S., ŠKODA, J. Základy speciální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-855-7.TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J. Centrální mechanismy řízení motoriky - teorie, poruchy a léčebná rehabilitace. Praha: Avicenum, 1990. PFEIFFER, J., VOTAVA, J., TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 1996. RENOTIÉROVÁ, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. Olomouc: UP, 2001. SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1984. TICHÝ, J. ET AL. Neurologie. Praha: Karolinum, 1998. ŠLAPAL, R. Neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 1995. SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997. MYDLIL, V. Příčiny mozkových postižení dětí. Praha: Victoria Publishing, 1995. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.