Předmět Edukace a rozvoj osob s ment. znevýhodn. (KPG / 4003)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4003 - Edukace a rozvoj osob s ment. znevýhodn., Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Historie a současnost péče o jedince mentální retardací, demencí a jinými psychickými poruchami, vývoj a aktuální trendy v oblasti péče a edukace mentálně retardovaných, problematika lidských práv jedinců s mentální retardací, aktuální legislativa2. Klasifikace mentální retardace, demence a jiných psychických poruch3. Diagnostika m.r.4. Etiologie m.r.5. Psychické zvláštnosti jedinců s m.r.6. Poruchy autistického spektra - diagnostika, edukace a komprehenzívní rehabilitace7. Downův syndrom - diagnostika, edukace a komprehenzívní rehabilitace8. Raná péče a intervence, možnosti a podmínky edukace m.r. jedince v rodině9. Péče o m.r. jedince v ústavech sociální péče10. Pracovní rehabilitace, problematika zaměstnávání osob cílové skupiny psychopedie11. Didaktické zásady a metody v rámci edukace m.r. jedinců12. Volnočasové aktivity a mimoškolní výchovně vzdělávací činnost u m.r. jedinců13. Terapeuticko - formativní postupy užívané v práci s mentálně postiženými jedinci
Získané způsobilosti
- Student zná charakteristiku mentální retardace a její klasifikace- Student zná členění etiologických faktorů mentální retardace- Student zná specifika osob s mentální retardací v oblasti psychické, psychomotorické, sociální a dalších, s ohledem na stupeň závažnosti postižení. - Student zná hlavní didaktické zásady a metody využívané v rámci práce s osobami s mentálním postižením a dokáže navrhnout adekvátní způsoby jejich aplikace v konkrétních praktických situacích.- Student dokáže navrhnout adekvátní způsoby využití terapeuticko-formativních postupů v oblasti práce s mentálně postiženými jedinci, se zvláštním zřetelem na využití výtvarných technik.- Student dokáže navrhnout adekvátní náplň aktivit směřujících k rozvoji a naplnění potřeb osob s mentálním postižením, a to v závislosti na míře závažnosti postižení.
Literatura
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 978-809-0213-418.PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom: pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Praha: Tech-Market, 1997. ISBN 80-861-1415-5.NESNÍDALOVÁ, R. Extrémní osamělost. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-717-8024-3.VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: PAIDO, 2004. ISBN 80-7315-071-9.ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-706-6899-7.ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-736-7060-7.VALENTA, M. Péče o mentálně postižené v zahraničí: (Holandsko a camphillské hnutí). Olomouc: Univerzita Palackého, 1993. ISBN 978-807-0673-225.MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. ISBN 978-808-5931-600.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.Müller, O., Valenta, M. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2004. ISBN 80-732-0063-5.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.