Předmět Ed.a rozv. osob s por. psych. výv.a ch (KPG / 4005)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4005 - Ed.a rozv. osob s por. psych. výv.a ch, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Problematika výchovy a vzdělávání dítěte s poruchou psychického vývoje1. Školní zdatnost a školní úspěšnost dítěte1. Projevy specifických vývojových poruch školních dovedností (ev. SVPU) a specifické vývojové poruchy motorických funkcí.2. Etiologie, diagnostika a depistáž3. Možnosti výchovně vzdělávacích a poradenských institucí v oblasti práce s dítětem s projevy specifické vývojové poruchy školských dovedností a specifickou vývojovou poruchou motorických funkcí4. Sociální rozměr specifických vývojových poruch školských dovedností a specifické vývojové poruchy motorických funkcí5. Legislativní vymezení problematiky, možnosti integraceProblematika výchovy a vzdělávání dítěte s hyperkinetickou poruchou1. Školní zdatnost a školní úspěšnost dítěte6. Projevy7. Etiologie, diagnostika a depistáž8. Možnosti výchovně vzdělávacích a poradenských institucí v oblasti práce s dítětem s hyperkinetickou poruchou9. Sociální rozměr hyperkinetické poruchy10. Legislativní vymezení problematiky, možnosti integraceProblematika výchovy a vzdělávání dítěte s poruchou chování1. Normy, pravidla, socializace, socializační odchylka2. Projevy poruchy chování,3. Etiologie, diagnostika a depistáž4. Prevence v oblasti poruchy chování5. Možnosti výchovně vzdělávacích a poradenských institucí v oblasti práce s dítětem s poruchou chování6. Legislativní vymezení problematiky, možnosti integrace7. Výchovně vzdělávací aktivity ve školských zařízeních na výkon nařízené ústavní výchovy a uložené ochranné výchovy, zařízení poskytující preventivní péčiStudenti se s vymezenými oblastmi seznámí v teoretické rovině, ale důraz je kladen i na přesah do praktické roviny pedagogické reality. Předmět je zaměřen také na význam požadavků kladených na pedagoga v osobnostní i profesní rovině při práci s vymezenou problematikou.
Získané způsobilosti
Studenti porozumí pedagogickým, psychologickým a poradenským základům v oblasti jednotlivých poruch. Na jejich podkladě budou schopni systémově uchopovat problematiku a vytvářet strategie při jejich depistáži. Dále dokážou nasměrovat dítě směrem ke specializovanější intervenci a dokážou také využívat informace z těchto zdrojů s cílem naplnění potřeb dítěte k realizaci úspěšného výchovně vzdělávacího procesu.
Literatura
GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P. ADHD: porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-807-2626-304.Duševní poruchy a poruchy chování: popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka: mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-851-2111-5.Vágnerová. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4." ČR. Zákon: o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o výchovně preventivní péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. In: 109/2002 SB. MŠMT, 2002. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-807-3673-505.MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H, 1995. ISBN 80-857-8727-X.ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku?. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3673-215.VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie 2. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-802-1045-736.ZVOLSKÝ, P., RABOCH, J. Psychiatrie. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-246-0390-X.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8214-9.FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80 246-1074-4.POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3678-173.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
PhDr. Arnošt Smolík, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Arnošt Smolík, Ph.D.PhDr. Arnošt Smolík, Ph.D.