Předmět Psychosociální diagnostika a poradenství (KPG / 4022)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4022 - Psychosociální diagnostika a poradenství, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1)Metodologické otázkyDiagnostická činnost a diagnostická metoda, zásady práce s diagnostickými metodami, diagnostika a její užití v praxi, základní vlastnosti diagnostických metod (objektivita, standardizace, reliabilita, validita), klasifikace pedagogicko psychodiagnostických metod.2) Vybrané informace o statistických pojmech a postupech v pedagogické a psychosociální diagnosticeStatistické postupy, parametrické a neparametrické postupy, vybrané nejčastěji používané postupy v praxi, popisné a deskriptivní statistické metody, vyjádření závislosti jevů.3) Klinické metodyPozorování, rozhovor, anamnéza, analýza produktů, atd.4) Testové metodyVýkonové testy (testy inteligence, speciálních schopností, vědomostní), testy osobnosti (projektivní metody, objektivní testy, dotazníky, posuzovací stupnice).5) Speciálně pedagogický nález a zprávaNález orientovaný klinicky, exploračně testový, orientovaný testově, nález narativní (dynamicko komplexní), orientovaný na složky osobnosti.6) Plán individuálního působení a rozvoje a jeho tvorba na základě diagnostikyTvorba plánu, jeho kontrola a hodnocení účinnosti, výběr aktivit, pracovní, vzdělávací, speciální, zájmové aktivity a postupy.
Získané způsobilosti
Posluchači získají přehled a praktické znalosti potřebné k práci s diagnostickými metodami a postupy, využívanými aktuálně v praxi psychologického poradenství a diagnostiky pro osoby s potížemi se společenským uplatněním.
Literatura
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. DIAGNOSTIKA. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2004. ISBN 80-246-0319-5.Matějček, Z. Dyslexie, specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H, 2007. Eysenckovy dotazníky EPQ - R, IVE, B ? J.E.P.I.. Bratislava: Psychodiagnostika, 1989. HADJ MOUSSOVÁ, Z. ET AL. Pedagogicko psychologické poradenství I, vybrané problémy. Praha: UK, 2005. ISBN 80-7290-215-6.FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.Vybrané testy Psychodiagnostika Brno s.r.o.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
PhDr. Slavomil Fischer, Ph.D. MBA