Předmět Multikulturní výchova (KPG / 4042)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4042 - Multikulturní výchova, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Vymezení problematiky (bazální nomenklatura)Současná paradigmata v oblasti multikulturního (interkulturního) vzděláváníHistorické a současné přístupy k výchově a ke vzdělání v multikulturní společnostiSoučasné přístupy k výchově a ke vzdělání v multikulturní společnosti a jejich východiska pro budoucnostAnalýza sociokulturních a socioekonomických aspektů v oblasti výchovy a vzděláváníAnalýza specifik výuky žáků, jež je možné v určitém smyslu považovat za ohrožené sociokulturním handicapem (případně socikulturně handicapované) :- dětí žijících v podmínkách sociálního vyloučení v tzv. novodobých ghettech- dětí cizinců žijícím v ČR- dětí žadatelů o azyl
Získané způsobilosti
Studenti jsou vybaveni relevatními informacemi a kompetencemi související s pojmem "multikulturalita". Studenti jsou v praxi schopni efektivně eliminovat či alespoň zmírňovat eventuelní problémy žáků pramenící z jejich příslušnosti k odlišné sociokulturní skupině.Studenti znají metody a přístupy práce se socioekonomicky znevýhodněnými dětmi (viz sociální vyloučení).Studenti na základě svých teoretických znalostí dokážou v praxi cíleně pracovat s negativními jevy (stereotypy, předsudky) a po této stránce pozitivně formovat hodnotovou orientaci svých klientů (afektová dimenze).
Literatura
Průcha, J. Multikulturní výchova. ISV, Praha, 2001. SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-410-9.Kol. autorů. Vybrané kapitoly ze sociální pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2003. ŠIŠKOVÁ, T.,ed. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.Analýzy a studie k problematice sociálního vyloučení a interkulturního vzdělávání dostupné na www.epolis.cz. KOL. AUT. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s, 2005. Materiály dostupné na www.cizinci.cz. SVOBODA, Z. Možnosti výuky dětí žadatelů o azyl na českých základních školách. In: Sborník z 3. mezinárodní konference "Výchova, vzdělávání a kultura ve vztahu k národnostním menšinám". Praha: Komise Rady hl. m. Prahy pro oblast národnostních menšin, 2004. ISBN 80-902972-6-9.VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9.SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Jaroslav Říčan