Předmět Sociální pedagogika II (KPG / 4062)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4062 - Sociální pedagogika II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Normy a normality, vývoj vztahu k normám a hodnotám2. Problematika sociální deviace a sociálně patologických jevů3. Prevence v oblasti sociálně patologických jevů, školská prevence rizikových jevů4. Závislostní a návykové chování5. Problematika týraných, zneužívaných a zanedbávaných osob6. Problematika agresivity a šikany7. Alternativní náboženské skupiny, sekty8. Sociální stratifikace, sociální vyloučení, chudoba, bezdomovectví9. Romové v ČR, strategie integrace Romů v ČR10. Sociální práce, sociální služby, komunitní práce, dobrovolnictví11. Sociální kompetence pedagoga12. Profesní model sociálního pedagoga, sebevýchova a sebevzdělávání v sociálně pedagogickém kontextu
Získané způsobilosti
Student umí vymezit normalitu v oblasti chování a jednotlivé etapy vývoje vztahu jednice k normám; umí charakterizovat projevy sociální deviace a sociálně patologických jevů ve společnosti, zná závažné sociálně patologické jevy, včetně jejich příčin a zná rovněž odpovídající mechanismy prevence sociálně patologických jevů, zná relevantní strategické dokumenty v oblasti prevence sociálně patologických jevů a je schopen formulovat relevantní opatření v rámci školních či lokálních strategií tohoto typu, zná koncept sociální stratifikace a sociálního vyloučení, je schopen vymezit příčiny a důsledky sociálního vyloučení a zná relevantní mechanismy sociálního začleňování, zná metody a postupy sociální práce a dalších intervenčních přístupů k osobám ohroženým sociálním vyloučením, je schopen vymezit důležité sociální kompetence pedagogických pracovníků a umí navrhnout relevantní možnosti jejich rozvoje, chápe důležitost sebevýchovy a sebevzdělávání v sociálně pedagogickém kontextu a chápe rovněž význam celoživotního učení.
Literatura
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: TU, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.HRADEČNÁ, M. A KOL. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, 1998. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: ZČU, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.KOLÁŘ, M. Cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.MŠMT. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 ? 2018. Praha: MŠMT, 2013. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Prha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU, 2004. ISBN 80-210-3455-6.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2511-5.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.