Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Somatopedie (KPG / 4063)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4063 - Somatopedie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Vznik, vývoj a předmět somatopedie, výchova a vzdělávání jako součást komprehenzivní péče o osoby s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.2.Onemocnění nervové soustavy - přehled. Dětská mozková obrna - spastické formy, diparetický, hemiparetický a kvadruparetický vývoj dítěte.3.Dětská mozková obrna - nespastické formy.4.Další zdravotní postižení doprovázející dětské mozkové obrny.5.Příčiny vzniku dětské mozkové obrny, rizikové faktory.6.Rehabilitace a terapie při dětské mozkové obrně. Lehká mozková dysfunkce.7.Záněty a nádory mozku, mozková traumata. Míšní obrny, periferní obrny.8.Dystrofie a myopatie kosterního svalstva.9.Defekty neurální trubice - spina bifida occulta, meningokéla, meningomyelokéla, hydrocephalus, microcephalus, anencephalus, exencephalus.10.Psychologické aspekty doprovázející postižení.11.Poruchy řeči, komunikace a socializace osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním.12.Raná péče o děti tělesně a zdravotně postižené. Specifika vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.13.Speciální didaktické metody při vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných.14.Volba povolání a příprava na profesní kariéru. Institucionální péče a podpora tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných v České republice. Rehabilitace, kompenzační pomůcky.

Získané způsobilosti

Student charakterizuje a vymezí tělesné postižení, určí případy chorob, které jsou nejčastějšími příčinami tělesného postižení. Charakterizuje problematiku postižení vrozených a získaných, vymezí rozdíly v etiologii, prognóze a psychologických specifikách obou typů postižení. Student popíše syndrom centrální parézy, specifikuje jednotlivé formy dětské mozkové obrny, určí jejich etiologii a popíše psychomotorický vývoj jedince s danou formou DMO a konfrontuje ho s normálním psychomotorickým vývojem. Student charakterizuje rovněž přidružená postižení k DMO, příčiny DMO a možnosti rehabilitační péče. Student charakterizuje další příčiny tělesných postižení a - periferní obrny, myopatie, malformace, defekty uzavření neurální trubice. Popíše edukační důsledky tělesného postižení. Podrobně popíše systém, podmínky a specifika vzdělávání osob s tělesným postižením.

Literatura

VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.KÁBELE, F. ET AL. Somatopedie. Praha: SPN, 1993. FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno: MU, 1994. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J. Centrální mechanismy řízení motoriky - teorie, poruchy a léčebná rehabilitace. Praha: Avicenum, 1990. PFEIFFER, J., VOTAVA, J., TROJAN, S., DRUGA, R. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 1996. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.ŠLAPAL, R. Neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 1995. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1.MYDLIL, V. Příčiny mozkových postižení dětí. Praha: Victoria Publishing, 1995. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ. L., ET AL. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1073-7.LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha : Portál, 2002. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno:Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.