Předmět Ed. a rozvoj osob ohr. soc. vyloučením (KPG / 4072)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4072 - Ed. a rozvoj osob ohr. soc. vyloučením, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Socializace, enkulturace2. Problematika sociálních handicapů a jejich příčin3. Sociální stratifikace a sociální vyloučení4. Sociálně vyloučené lokality a jejich specifika5. Edukace jedinců žijících v podmínkách sociálního vyloučení a její specifika6. Sociální znevýhodnění ve vzdělávání, strategie podpory sociálně znevýhodněných dětí, žáků a studentů7. Sociální služby a sociálně-pedagogická intervence v prostředí soc. vyloučení, mechanismy podpory sociální inkluze8. Problematika globalizace, střetávání kultur, migrace - informativně9. Vzdělávání cizinců a žadatelů o azyl v ČR10. Inkluzivní vzdělávání11. Exkurze v zařízení pracujícím s osobami ohroženými sociálním vyloučením
Získané způsobilosti
Student zná důležité sociokulturní a socioekonomické aspekty výchovy a umí popsat jejich projevy ve výchovném procesu; zná a umí charakterizovat specifika socializace a enkulturace v prostředí sociálně vyloučených lokalit, umí charakterizovat procesy vedoucí k sociálnímu vyloučení osob a skupin a rovněž důsledky života v podmínkách sociálního vyloučení; je schopen navrhnout postupy vedoucí ke zmírnění či odstranění negativních důsledků socializace v prostředí soc. vyloučení v procesu výchovy a vzdělávání a zároveň mechanismy prevence sociálního vyloučení ve vztahu ke konkrétní lokalitě, škole či zařízení; umí navrhnout postupy, jak koordinovat práci sociálního pedagoga s dalšími subjekty podílejícími se na výchově, vzdělávání či řešení sociální situace osob náležejících k cílové skupině
Literatura
BROŽ, M., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.SVOBODA, Z. SMOLÍK, A. akol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.KOL. AUT. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s, 2005. SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9.SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.