Předmět Sociální ped. a soc. pedagogické teorie (KPG / 4105)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4105 - Sociální ped. a soc. pedagogické teorie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
? Sociální pedagogika jako oblast sociálních a sociálně pedagogických teorií? Sociální pedagogika v kontextu společenských proměn a změn základních vědeckých paradigmat (pozitivismus, sociální konstruktivismus, behaviorální paradigma, paradigma sociálního faktu, paradigma sociálního chování, paradigma sociální definice)? Význam kultury a společenských norem, morální vývoj jedince a jeho ovlivňování- Sociální inkluze, exkluze a koheze, strategie sociální integrace z pohledu vybraných sociologických teorií (teorie sociální interakce, teorie sociálního konfliktu, teorie sociálně znevýhodněných skupin, teorie sociální směny)- Vybrané sociálně patologické jevy, teorie zdrojů sociální patologie- Vzorce rizikového chování, sociální deviace jako společenský fenomén, teorie sociálních deviací- Školská prevence rizikových jevů, problémové chování dítěte ve škole a sociálně pedagogická intervence, strategické plánování v oblasti prevence, existenciální témata v sociálně pedagogické intervenci- Odraz hlavních ekonomických směrů v oblasti sociální pedagogiky - vznik sociálních nerovností, chudoba, indikátory chudoby- Dobrovolnická činnost, principy dobrovolnictví, koordinace a řízení dobrovolnické práce- Utváření osobnosti a role sociálního pedagoga, posilování sociálních kompetencí sociálního pedagoga, trénink interakcí- Sociální pedagog - sebevýchova a sebevzdělávání, přínos supervize v pomáhajících profesích
Získané způsobilosti
Student umí vymezit sociální, sociálně pedagogické teorie a oblast sociálních aspektů v postmoderní společnosti; zná a je schopen aplikovat mechanismy pozitivního ovlivňování vztahu jedince k normám; umí podrobně charakterizovat projevy sociálních deviací včetně jejich etiologie a důsledků; zná teorie sociálních deviací a vzorce rizikového chování, je schopen formulovat odpovídající postupy prevence sociálně patologických jevů na různých úrovních, je schopen formulovat sociálně pedagogické intervence pro jejich realizaci v rámci školních, lokálních či regionálních strategií, je schopen vymezit příčiny a důsledky sociální exkluze, zná postupy práce v oblasti sociální inkluze, včetně vybraných relevantní postupů uplatňovaných v zahraničí, zná a dokáže aplikovat zásady strategického plánování v oblasti sociálně-pedagogických intervencí; je schopen vymezit sociální kompetence pedagogických pracovníků a umí navrhnout relevantní možnosti jejich rozvoje, zná zásady supervize a je schopen formulovat zadání individuální i týmové supervize.
Literatura
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.PETRUSEK, M., MILTOVÁ, A., VODÁKOVÁ, A. Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: Slon, 2000. FAY, B. Současná filosifie sociálních věd. Praha: Slon, 2002. KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 2008. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.SUŠA, O. Globalizace v sociálních souvislostech současnosti. Praha: Filosofia, 2010. BECK, U. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: Slon, 2004. BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005. HRUBEC, M. et al. Sociální kritika v éře globalizace. Praha: Filosofia, 2008. GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarakova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4724-2.BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 2008.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.