Předmět Inkluzivní pedagogika (KPG / 4110)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4110 - Inkluzivní pedagogika, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Inkluzivní pedagogika a strategické cíle v oblasti vzdělávání, zaměstnávání a sociální politiky v České republice a Evropské unii.- Proinkluzivní myšlenky v historii. Definice inkluze - vymezení mnoha pojetí inkluze v ČR i zahraničí.- Inkluze jako společné vzdělávání pro všechny. Inkluzivní vzdělávání jako koncepční záležitost.- Možné bariéry inkluze. Příklady dobré praxe v ČR i zahraničí (USA, UK, Finsko?)- Metody a formy výuky vhodné k tvorbě proinkluzivního prostředí.- Specifika edukace z hlediska jednotlivých speciálně pedagogických disciplín v ČR a v zahraničí.- Poradenské služby. Partnerský přístup rodiny a školy, tvorba IVP.- Legislativní rámec, možnosti a omezení speciálně pedagogické inkluze. Charta základních práv občanů EU, Úmluva o právech dítěte, Evropská úmluva o lidských právech, Bílá kniha, Charta pro 3. tisíciletí, Standardní pravidla pro vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením, Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením aj.- Příprava sociálních pedagogů na inkluzivní vzdělávání.
Získané způsobilosti
Studenti jsou obeznámeni se základní problematikou inkluzivní a integrativní pedagogiky. Jsou schopni vymezit základní rozdíly mezi výukou integrativní a inkluzivní, stejně tak rozhodnout do jaké míry je současná vzdělávací politika proinkluzivní, případně naopak. Seznámí se se základními metodickými postupy pro práci v diverzitních třídních kolektivech a teoretickými zásadami inkluzivních škol v zahraničí.
Literatura
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha:Portál, 2006. PEŠATOVÁ, I., TOMICKÁ, V. Úvod do integrativní speciální pedagogiky. Liberec: TU, 2007. ISBN 978-80-7372-268-5.LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.ZILCHER, L. Analýza používaných inkluzivně didaktických strategií v ČR a USA2013. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2013. ISBN 978-80-7414-680-0.nullHAMMEKEN, P. A. nclusion: 450 strategies for success: a practical guide for all educators who teach students with disabilities. Minnetonka: Peytral Publications Inc, 2000. ISBN 1-890455-25-3.KVĚTOŇOVÁ, L. PROUZOVÁ, R. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: UK, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. PhDr. PaedDr. Ilona Pešatová, Ph.D.