Předmět PVK - Interkulturní edukace (KPG / 4126)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4126 - PVK - Interkulturní edukace, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
- Úvod do předmětu (cíle interkulturního vzdělávání)- Interkulturní kompetence, člověk jako bio-psycho-sociální bytost (vývoj osobnosti v souvislosti s výchovou, kulturou a prostředím)- Etnicita, Interkulturalita, Multikulturalismus (vymezení základních pojmů)- Zdroje pro multikulturní výchovu / interkulturní vzdělávání- Vlastnosti a dimenze kultury- Etnocentrismus a kulturní relativismus- Etnizace problémů, sociální kategorizace, srovnávání, stigmatizace jedince- Předsudky - stereotypy - xenofobie - diskriminace- Řešení konfliktů - kontaktní hypotéza (aktivity vedoucí k rozvoji interkulturní senzitivity)- Interkulturní komunikace- Rozbor kazuistiky- Závěrečná reflexe nad problematikou
Získané způsobilosti
Student dokáže charakterizovat různá etnická specifika skupin žijících v české a evropské společnosti. Student si je vědom významu tolerance, respektu a otevřenosti k odlišným skupinám včetně vědomí potřebnosti osobní angažovanosti v současné diverzifikované společnosti. Student je schopen racionálně reagovat na stereotypy, předsudky, projevy xenofobie, intolerance, diskriminace či rasismu - je schopen kritického myšlení a objektivního hodnocení. Student dokáže citlivě pracovat s jedinci z odlišného sociokulturního prostředí, je schopen konstruktivního a kooperativního řešení konfliktů (konflikty pramenící z kulturní odlišenosti).
Literatura
MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.Eriksen, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.HEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.Buryánek, J. a kol. Interkulturní vzdělávání I a II. Praha, 2002. ISBN 80-7106-614-1.HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, J. G. Kultury a organizace: Software lidské mysli. Praha: Linde, 2007. ISBN 80-86131-70-X.JIRÁSKOVÁ, V. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.CAMPBELL, CH. P. Race, myth and the news. Thousands Oaks: SAGE Publications, 1995. ISBN 9-8039-5872-2.SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: PAIDO, 2000.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Jaroslav Říčan