Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVK - Specif. vzd. osob z odl. sociok.pr (KPG / 4128)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4128 - PVK - Specif. vzd. osob z odl. sociok.pr, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Kultura, enkulturace, socializace a sociální adaptace2. Subkultury, sociokulturní odlišnost3. Problematika sociokulturních handicapů a jejich příčin4. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality a jejich specifika5. Edukace jedinců žijících v podmínkách sociálního vyloučení a její specifika6. Přípravné ročníky, specializovaná předškolní příprava, propojování sociální a pedagogické intervence7. Asistent pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním, podpůrná opatření, IVP8. Sociální služby a mechanismy podpory sociální inkluze osob pocházejících ze sociokulturně odlišného prostředí9. Problematika globalizace, střetávání kultur, migrace, intolerance, xenofobie, pravicový extremismus, hate-crimes10. Vzdělávání cizinců a žadatelů o azyl v ČR11. Inkluzivní vzdělávání, multikulturní/interkulturní výchova12. Budování otevřeného a inkluzivního sociálního klimatu vzdělávacích institucí, zapojení rodin ze sociálě znevýhodněného prostředí do vzdělávání, evaluace podpůrných nástrojů (family engagement audit atd.).

Získané způsobilosti

Student zná důležité sociokulturní a socioekonomické aspekty výchovy a umí popsat jejich projevy ve výchovném procesu; zná a umí charakterizovat specifika socializace a enkulturace v sociokulturně odlišném prostředí (s ohledem na specifika regionu se zvláštním zřetelem na prostředí sociálně vyloučených lokalit), umí charakterizovat procesy vedoucí k sociálnímu vyloučení osob a skupin a rovněž důsledky života v podmínkách sociálního vyloučení; je schopen navrhnout postupy vedoucí ke zmírnění či odstranění možných negativních důsledků sociokulturní odlišnosti v procesu výchovy a vzdělávání a zároveň mechanismy prevence sociálního vyloučení ve vztahu ke konkrétním osobám, skupinám, škole či zařízení; umí navrhnout a realizovat relevantní aktivity směřující k podpoře tolerance a respektu k odlišnosti či schopnosti kriticky myslet a objektivně hodnotit; umí navrhnout postupy, jak koordinovat práci sociálního pedagoga s dalšími subjekty podílejícími se na výchově, vzdělávání či řešení sociální situace osob náležejících k cílové skupině.

Literatura

KOL. AUT. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s, 2005. BROŽ, M., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.SVOBODA, Z. SMOLÍK, A. akol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1992. SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU, 2004. ISBN 80-210-3455-6.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.