Předmět Řízení škol v zemích EU (KPG / 4168)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4168 - Řízení škol v zemích EU, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Smysl, cíl a nástroje řízení2. Typologie školských systémů3. Horizontální, vertikální a smíšený model řízení škol4. Školský systém ČR a jeho vývoj5. Státní správa a samospráva ve školství ČR6. Správa a řízení předškolního vzdělávání v Evropě7. Správa a řízení primárního vzdělávání v Evropě8. Správa a řízení sekundárního vzdělávání v Evropě9. Správa a řízení terciárního vzdělávání v Evropě10. Finanční a ekonomické aspekty řízení škol11. Srovnání indikátorů OECD a ČR - primární vzdělávání12. Srovnání indikátorů OECD a ČR - sekundární vzdělávání13. Srovnání indikátorů OECD a ČR - terciární vzdělávání
Získané způsobilosti
Student je terminologicky vybaven a umí zařadit v rámci typologie zahraničních školských systémů jednotlivé typy škol známé v ČR. Umí významově oddělit jednotlivá kritéria, podle nichž jsou typologie sestavovány, rozumí účelu, který kritéria sledují a umí je používat při práci se statistikami mezinárodního charakteru (OECD, Eurostat, EU). Student chápe rozdíly mezi jednotlivými modely řízení škol, zná jejich příčiny a dovede formulovat jejich silné a slabé stránky, umí popsat systém správy a řízení vzdělávání v ČR a uvědomuje si odchylky od vybraných evropských zemí. Student umí pracovat se statistikami indikátorů vzdělávání (např. OECD), sledovat časový vývoj na jednotlivých úrovních vzdělávání a hodnotit pozici ČR z hlediska jednotlivých indikátorů.
Literatura
UIV. České školství v mezinárodním srovnání. Vybrané ukazatele publikace OECD Education at a Glance 2010. Praha: Tauris, 2011. RÝDL, K. Inovace školských systémů2003. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-17-8.VISSCHER, A. J. Managing Schools Towards High Performanc. ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1997. NEZVALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele. Část druhá - Vzdělávací systémy ve vyspělých zemích. Olomouc: UP, 1998. EURIDICE. Správa a řízení školství v Evropě (1997) + Ředitelé škol v zemích EU (1998). HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Vzdělávací politika a řízení škol v zemích EU. Ústí and Labem: UJEP, 2007. JEŽKOVÁ, V. A KOL. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha, Karolinum, 1996. VÁŇOVÁ, M. et. al. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích. Praha: Karolinum, 1994. Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.DVOŘÁČEK, J. Vzdělávání v integrující se Evropě. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-245-0223-2.JEŽKOVÁ, V., WALTEROVÁ, E. Vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha: Centrum evropských studií PedF UK, 1997. ISBN 80-86039-196.UIV. Správa a řízení vysokého školství v Evropě. Praha: Eurydice, 2009. Dostupné na http://www.eurydice.org. NVF. Struktury systémů vzdělávání a profesní přípravy v Evropě. Praha: Eurydice, 2010. UIV. Struktury systémů vzdělávání odborné příprav a vzdělávání dospělých v Evropě. Praha: Eurydice, 2008. www.oecd.org/document/52/0,3746,en_2649_39263238_45897844_1_1_1_1,00.html.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc.