Předmět Strategie rozvoje školy I (KPG / 4174)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4174 - Strategie rozvoje školy I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Situační analýza makro-, mezo- a mikroprostředí školy2. Legislativa v práci strategického managementu3. Kritická analýza prostředí školy z hlediska priorit, hodnot a identity4. Poslání a cíle školy ve stabilním, dynamickém a turbulentním prostředí5. Hierarchie cílů z pohledu naléhavosti a existujících zdrojů6. Rozhodnutí o strategii školy ve vztahu k cílovému trhu a konkurenci7. Rozhodnutí o strategii školy ve vztahu k omezeným zdrojům8. Strategický management v podmínkách nejistoty a rizika9. Kontinuita v čase a rovnováha mezi dlouhodobým (koncepčním) a krátkodobým (operativním)10. Strategický management a marketing ve školském prostředí11. Proces tvorby plánu školy v kontextu rámcových a školních vzdělávacích programů12. Parametry dobré školy v práci strategického managementu13. Strategie rozvoje kultury školy (vnější a vnitřní determinanty)
Získané způsobilosti
Student dokáže odvodit od strategických cílů cíle střednědobé a krátkodobé, které umí operacionalizovat do dílčích úkolů s vymezením pravomocí a odpovědností. Umí se zorientovat v legislativním rámci, významném pro strategický rozvoj škol, a hierarchicky uspořádat cíle podle kritéria naléhavosti (zejména hodnotové a časové) a existujících omezení. Student si uvědomuje riziko při tvorbě strategického plánu školy z důvodu nejistoty a ovládá teoreticky proces tvorby plánu školy ve všech jeho parametrech. Uvědomuje si postavení ředitele a představitelů samosprávy při tvorbě strategie rozvoje školy.
Literatura
EGER, L. et. al. Efektivní školský management. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 1998. ISBN 80-7082-430-1.Průcha, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.PRÁŠILOVÁ, M. Řízen í základní školy v letech 1990-2007. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-2036-3.EGER, L. a kol. Strategie rozvoje školy. Plzeň: CECHTUMA, 2002. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., HAJER, M. Strategie rozvoje školy a řízení pedagogického procesu. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-861-8.VOMÁČKOVÁ, H., CIHLÁŘ, D. Učitelské reflexe vybraných otázek školského managementu I. Ústí nad LAbem: PrintActive, 2012. ISBN 978-80- 7414-567-.PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.LAW, S., GLOVER, D. Educational Leadership and Learning. Practice, policy and research. Buckingham: Open Universitsy Press, 2000. BACÍK, F. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Prah: UK, 1998. OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: VÚP, 2006. SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2009. EGER, L. Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-583-6.KOTLER, P., FOX, K. F. A. Strategic Marketing form Educationals Institutions. Englewood Cliffs, New Jewrsey: Prentice-Hal, 1995. BACÍK, F. A KOL. Úvod do teorie a praxe školského managementu II. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-025-4.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc.