Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika I (KPG / 4215)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4215 - Sociální pedagogika I, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvodní hodina - seznámení s požadavky k zápočtu, doporučená literatura.2. Sociální pedagogika jako vědní disciplína a její vývoj3. Filozofická, sociologická a pedagogická východiska sociální pedagogiky4. Prostředí a výchova, sociální determinace výchovy, socializace5. Rodina jako výchovné prostředí a socializační činitel6. Problematika náhradní rodinné péče7. Sociální skupiny, skupinové prostředí, diagnostika vztahů ve skupině8. Lokální prostředí a jejich specifika9. Sociální a pedagogická komunikace10. Média a masová komunikace11. Kultura, subkultury12. Multikulturalismus, migrace a střetávání kultur, multikulturní výchova I13. Multikulturalismus, migrace a střetávání kultur, multikulturní výchova II14. Zápočtový test.

Získané způsobilosti

Student umí charakterizovat sociální pedagogiku jako vědní disciplínu, je schopen vymezit její předmět, cíle a metody; umí charakterizovat základní mezníky vývoje zkoumání vztahů mezi výchovou a prostředím, je schopen vymezit základní filosofická, sociologická a pedagogická východiska oboru a významné osobnosti, jejichž učení formovalo vývoj sociální pedagogiky. Student umí charakterizovat proces socializace jedince a jeho etapy, je schopen vymezit důležité aspekty sociální determinace výchovy, podobně jako důležité aspekty přirozených prostředí výchovy (rodina, sociální skupiny, lokální prostředí), je schopen vymezit jejich funkce a popsat možné důsledky nedostatečného naplnění uvedených funkcí; je schopen charakterizovat procesy sociální a pedagogické komunikace a jejich složky, zná a dokáže aplikovat zásady adekvátní komunikace v různých sociálních a výchovných situacích. Student zná důležitá východiska a aspekty ovlivňující život v sociokulturně diverzifikované společnosti a dokáže navrhnout adekvátní postupy přípravy dětí na život v sociokulturně diverzifikované společnosti.

Literatura

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: UM, 1995. ISBN 80-210-1070-3.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Prha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-1-9.SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. PhDr. Jana Pyšná, Ph.D.