Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika II (KPG / 4217)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4217 - Sociální pedagogika II, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvodní hodina - seznámení s požadavky k zápočtu, doporučená literatura.2. Normy a normality, vývoj vztahu k normám a hodnotám3. Problematika sociální deviace a sociálně patologických jevů4. Prevence v oblasti sociálně patologických jevů, školská prevence rizikových jevů5. Závislostní a návykové chování6. Problematika týraných, zneužívaných a zanedbávaných osob7. Problematika agresivity a šikany8. Alternativní náboženské skupiny, sekty9. Sociální stratifikace, sociální vyloučení, chudoba, bezdomovectví10. Romové v ČR, strategie integrace Romů v ČR11. Sociální práce, sociální služby, komunitní práce, dobrovolnictví12. Sociální kompetence pedagoga13. Profesní model sociálního pedagoga14. Sebevýchova a sebevzdělávání v sociálně pedagogickém kontextu

Získané způsobilosti

Student umí vymezit normalitu v oblasti chování a jednotlivé etapy vývoje vztahu jednice k normám; umí charakterizovat projevy sociální deviace a soc. pat. jevů ve společnosti, zná závažné soc. pat. jevy, včetně jejich příčin a zná rovněž odpovídající mechanismy jejich prevence, zná relevantní strategické dokumenty v oblasti prevence sociálně patologických jevů a je schopen formulovat relevantní opatření v rámci školních či lokálních strategií tohoto typu, zná koncept sociální stratifikace a sociálního vyloučení, je schopen vymezit příčiny a důsledky sociálního vyloučení a zná relevantní mechanismy sociálního začleňování, zná metody a postupy sociální práce a dalších intervenčních přístupů k osobám ohroženým sociálním vyloučením, je schopen vymezit důležité sociální kompetence pedagogických pracovníků a umí navrhnout relevantní možnosti jejich rozvoje, chápe důležitost sebevýchovy a sebevzdělávání v sociálně pedagogickém kontextu a chápe rovněž význam celoživotního učení.

Literatura

JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.KOLÁŘ, M. Cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.MŠMT. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 ? 2018. Praha: MŠMT, 2013. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Prha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU, 2004. ISBN 80-210-3455-6.MÜHLPACHR, P. Sociální patologie. Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2511-5.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-7367-383-3.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího