Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interkulturní kompetence (KPG / 4218)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4218 - Interkulturní kompetence, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Úvod do předmětu (cíle interkulturního vzdělávání)2) Člověk jako bio-psycho-sociální bytost (vývoj osobnosti v souvislosti s výchovou, kulturou a prostředím)3) Etnicita, Interkulturalita, Multikulturalismus (vymezení základních pojmů)4) Vlastnosti a dimenze kultury5) Etnocentrismus a kulturní relativismus6) Etnizace problémů, sociální kategorizace, srovnávání, stigmatizace jedince7) Předsudky - stereotypy - xenofobie - diskriminace8) Řešení konfliktů - kontaktní hypotéza (interkulturní kompetence)9) Interkulturní komunikace10) Kooperativní řešení konfliktů11) Multikulturní výchova / interkulturní vzdělávání v rámcovém vzdělávacím programu12) Zdroje pro multikulturní výchovu / interkulturní vzdělávání13) Závěrečná reflexe nad problematikou14) Zápočtový test

Získané způsobilosti

Student dokáže charakterizovat různá etnická a kulturní specifika skupin žijících v české a evropské společnosti.Student si je vědom významu tolerance, respektu a otevřenosti k odlišným skupinám včetně vědomí potřebnosti osobní angažovanosti v současné diverzifikované společnosti.Student je schopen racionálně reagovat na stereotypy, předsudky, projevy xenofobie, intolerance, diskriminace či rasismu - je schopen kritického myšlení a objektivního hodnocení. Student dokáže citlivě pracovat s jedinci z odlišného sociokulturního prostředí, je schopen konstruktivního a kooperativního řešení konfliktů (konflikty pramenící z kulturní odlišenosti).

Literatura

FALTÝN, J. Filosofická východiska multikulturní andragogiky. Praha: FF UK, 2005. ISBN 80-86-284-50-6.KOL. AUT. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s, 2005. Buryánek, J. a kol. Interkulturní vzdělávání I a II. Praha, 2002. ISBN 80-7106-614-1.BROŽ, M., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.Analýzy a studie k problematice sociálního vyloučení a interkulturního vzdělávání dostupné na www.epolis.cz. Muhič, J. Interkulturní poradenství. Praha, 2004. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.Materiály dostupné na portálu interkulturního vzdělávání - www.varianty.cz. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9.HIRT, T., JAKOUBEK, M. Romové v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7178-285-8.HIRT, T. (ed.), JAKOUBEK, M. (ed.). Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005. ISBN 80-86898- 22-9.BRTNOVÁ - ČEPIČKOVÁ, I. (ed). Škola, učitel a žák v multikulturním prostředí. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

Mgr. Jaroslav Říčan