Předmět PVK - Alternativní a reformní školství (KPG / 4242)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4242 - PVK - Alternativní a reformní školství, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Změny ve společnosti a jejich projevy ve vzdělávání2) Alternativní škola a vzdělávání (cíle, funkce, přínosy, slabiny, výzvy,?)3) Alternativní školy v Čechách a na Moravě, učitelé - pokusníci4) Reformní pedagogové ve světě (pedagogický reformismus)5) Waldorfská škola, škola Montessori6) Jenská, freinetovská, daltonská škola7) Role a postavení konfesních škol8) Moderní alternativní školy9) Otevřená škola a vyučování10) Komunitní škola versus individuální vzdělávání11) Kooperativní škola a vyučování12) Inovace, inovativní škola13) Reformy ve vzdělávání14) Kompetence učitele
Získané způsobilosti
Student získá přehled o vývoji a základních přístupech alternativního vzdělávání v České republice a v zahraničí, seznámí se se vzorovými příklady nejčastěji využívaných typů škol, s jejich přednostmi i slabinami. Student se orientuje v terminologii reformní pedagogiky a na základě teoretických poznatků je schopen komparovat přednosti a slabiny jednotlivých koncepcí alternativního vzdělávání. Má předpoklady kriticky posoudit zdroje úspěšnosti a neúspěšnosti školských reforem
Literatura
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. JANÍK, T. Reformní pedagogika. Brno: MU, 2005. SKALKOVÁ, J. Aktivita žáků ve vyučování. Praha: SPN, 1971. MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy (1997). WENKE, H., RÖHNER, R. Ať žije škola ? Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2001. PRUDKÝ, L., PABIÁN, P., ŠÍMA, K. České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada, 2010. Průcha, J. Encyklopedie pedagogiky. Praha: Portál, 2009. KONVALINKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. PABIÁN, P. Od elitního přes masové k univerzálnímu terciárnímu vzdělávání. Koncepce M. Trowa. Aula, roč. 16, 02/2008. VÁCLAVÍK, V. a kol. Otevřené vyučování na příkladu vzdělávacího programu pro 3. ročník ZŠ. Praha: Strom, 1997. RÝDL, K. Pedagogické alternativy ve výuce po stránce obsahové a organizační. In: Vedení školy. Praha: Raabe, 1999. RÝDL, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha, 1990. ŠTĚCH, S. Škola stále nová. Freinetova ?moderní škola?. Praha: Karolinum, 1992. KAŠOVÁ, J.a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, Iuventa, 1995. MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha, 1998. Liessmann, K.P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha, 2008. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. 1997.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc.