Předmět PVK - Sociokulturní aspekty edukace (KPG / 4245)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4245 - PVK - Sociokulturní aspekty edukace, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Kultura, enkulturace, socializace, kulturní relativismus2. Sociální stratifikace3. Problematika sociálních handicapů a jejich příčin4. Sociální vyloučení, Sociálně vyloučené lokality a jejich specifika5. Edukace jedinců žijících v podmínkách sociální exkluze a její specifika6. Sociální a vzdělávací služby v prostředí sociálního vyloučení7. Problematika globalizace, střetávání kultur, migrace8. Vzdělávání cizinců a žadatelů o azyl v ČR9. Inkluzivní vzdělávání
Získané způsobilosti
Student zná důležité činitele socializace a enkulturace v rodinném a sociálním prostředí žáků a jejich vliv na školní vzdělávání, příčiny a důsledky života a socializace v sociokulturně a socioekonomicky odlišném (znevýhodňujícím) prostředí a mechanismy podpory sociálně znevýhodněných žáků. Student je schopen identifikovat příčiny případných vzdělávacích obtíží majících základ v sociokulturní či socioekonomické odlišnosti, navrhovat a realizovat efektivní vyrovnávací opatření směřující k překonání těchto problému a navrhovat a realizovat adekvátní prvky podpory tolerance a respektu k odlišnosti u žáků a podpory jejich schopnosti kriticky myslet a objektivně hodnotit.
Literatura
KOL. AUT. Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni - společnost při ČT, o.p.s, 2005. SARTORI, G. Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Praha: Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-022-2.VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7315-071-9.SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno: FSS MU, 2004. ISBN 80-210-3455-6.KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.MORVAYOVÁ, P., MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.BROŽ, M., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.SVOBODA, Z., MORVAYOVÁ, P. a kol. Schola Excludus. Ústí n.L.: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.BRTNOVÁ - ČEPIČKOVÁ, I. (ed). Škola, učitel a žák v multikulturním prostředí. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.