Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PVK - Altrenativní a reformní školství (KPG / 4255)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4255 - PVK - Altrenativní a reformní školství, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Změny ve společnosti a jejich projevy ve vzdělávání2) Alternativní škola a vzdělávání (cíle, funkce, přínosy, slabiny, výzvy,?)3) Alternativní školy v Čechách a na Moravě, učitelé - pokusníci4) Reformní pedagogové ve světě (pedagogický reformismus)5) Waldorfská škola, škola Montessori6) Jenská, freinetovská, daltonská škola7) Role a postavení konfesních škol8) Moderní alternativní školy9) Otevřená škola a vyučování10) Komunitní škola versus individuální vzdělávání11) Kooperativní škola a vyučování12) Inovace, inovativní škola13) Reformy ve vzdělávání14) Kompetence učitele

Získané způsobilosti

Student získá přehled o vývoji a základních přístupech alternativního vzdělávání v České republice a v zahraničí, seznámí se se vzorovými příklady nejčastěji využívaných typů škol, s jejich přednostmi i slabinami. Student se orientuje v terminologii reformní pedagogiky a na základě teoretických poznatků je schopen komparovat přednosti a slabiny jednotlivých koncepcí alternativního vzdělávání. Má předpoklady kriticky posoudit zdroje úspěšnosti a neúspěšnosti školských reforem.

Literatura

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2010. JANÍK, T. Reformní pedagogika. Brno: MU, 2005. SKALKOVÁ, J. Aktivita žáků ve vyučování. Praha: SPN, 1971. MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy (1997). WENKE, H., RÖHNER, R. Ať žije škola ? Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2001. PRUDKÝ, L., PABIÁN, P., ŠÍMA, K. České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada, 2010. Průcha, J. Encyklopedie pedagogiky. Praha: Portál, 2009. KONVALINKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. PABIÁN, P. Od elitního přes masové k univerzálnímu terciárnímu vzdělávání. Koncepce M. Trowa. Aula, roč. 16, 02/2008. VÁCLAVÍK, V. a kol. Otevřené vyučování na příkladu vzdělávacího programu pro 3. ročník ZŠ. Praha: Strom, 1997. RÝDL, K. Pedagogické alternativy ve výuce po stránce obsahové a organizační. In: Vedení školy. Praha: Raabe, 1999. RÝDL, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha, 1990. ŠTĚCH, S. Škola stále nová. Freinetova ?moderní škola?. Praha: Karolinum, 1992. KAŠOVÁ, J.a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, Iuventa, 1995. MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha, 1998. LIESSMANN, P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1677-5.GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. 1997.

Požadavky

Požadavky dle pokynů vyučujícího

Garant

doc. Ing. Helena Vomáčková, CSc.