Předmět Základy neurol. a dětské neurofyziologie (KPG / 4265)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / 4265 - Základy neurol. a dětské neurofyziologie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Anamnéza v neurologii. Reflexologie, proprioceptivní a exteroceptivní reflexy.2. Mozkové nervy, fyziologie, patologie. Bulbární a pseudobulbární syndrom.3. Pyramidový syndrom, pyramidové jevy, typy paréz, hlavní charakteristiky.4. Extrapyramidový systém, stavba a funkce, dyskinéze a dystonie, parkinsonský syndrom.5. Senzitivní systém, proprioceptivní čití, exteroceptivní čití, míšní syndromy, syndrom transversální léze míšní, provazcové poruchy čití, syndrom hemisekce míšní, syndrom kaudy equiny.6. Mozeček, stavba a funkce. Palleocerebellární syndrom, neocerebellární syndrom.7. Poruchy vědomí, kvantitativní poruchy vědomí, stupnice poruch vědomí, kvalitativní poruchy vědomí.8. Stavba a funkce mening, hematoencefalická bariéra, meningeální syndrom, syndrom nitrolební hypertenze, hydrocefalus.9. Stavba a funkce páteře. Vyšetření páteře, základní principy manipulační léčby. Kořenové syndromy, anamnéza, klinické příznaky, kořenové syndromy na horních končetinách, kořenové syndromy na dolních končetinách. Radikulární versus pseudoradikulární syndrom Symbolické funkce a jejich poruchy: Fatické poruchy, Alexie, agrafie, akalkulie, poruchy gnostické, poruchy praxie.10. Pomocná vyšetření v neurologii- zobrazovací (RTG, CT, MRI, UZV, SPECT, PET)11. Pomocná vyšetření v neurologii- neurofyziologická (EEG, EMG, EP)12. Poruchy postoje a chůze- způsob chůze, spastická, ataktická chůze, poruchy chůze při lézích periferních nervů a pletení, diferenciální diagnostika poruch chůze. Souhyby (synkinéze), posturální instabilita.
Získané způsobilosti
Studenti znají základní pojmy v neurologii a dětské neurofyziologii. Jsou schopni popsat v rozsahu odpovídajícímu speciálně pedagogické praxi podobu a funkci nervového systému a fyziologické stavby a funkce lidského těla. Studenti znají a dokáží charakterizovat projevy možných patologií jedince v oblasti nervového systému a dokáží rovněž charakterizovat důsledky těchto patologických stavů.
Literatura
ŠLAPAL, R. Neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6.KOMÁREK, V., ZUMROVÁ, A. a kol. Dětská neurologie - vybrané kapitoly. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-492-8.TROJAN, S. a kol. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-257-3.NEVŠÍMALOVÁ, S., RŮŽIČKA, E., TICHÝ, J. a kol. Neurologie. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-246-0388-8.
Požadavky
Požadavky dle pokynů vyučujícího
Garant
MUDr. Alena Jelínková